پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کدام گروه از مردان بیشتر در معرض سکته مغزی هستند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
کدام گروه از مردان بیشتر در معرض سکته مغزی هستند؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: نتایج یک پژوهش داخلی نشان می‌دهد که خطر بروز سکته مغزی در مردانی که فشار خون بالا دارند 2.5 برابر بیش از زنان مبتلا به فشار خون بالاست.

سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در سراسر جهان است که 70 درصد موارد آن در کشورهای با درآمد پایین رخ می‌دهد. عوامل خطر سکته مغزی مانند عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی شامل فشار خون بالا، دیابت، چربی خون و سایر عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی است.

نتایج حاصل از پژوهش‌های مختلف حاکی از آن است که نیمی از موارد بروز سکته مغزی به دلیل فشار خون بالا بوده و همچنین نشان داده شده که دیابت خطر ابتلا به سکته مغزی را حداقل 2 برابر افزایش می‌دهد. بر اساس برخی شواهد موجود در جوامع با درآمدهای بالا، بین دو جنس زن و مرد در عوامل خطر سکته مغزی اختلاف وجود دارد.

نظر به عدم اطمینان در مورد تفاوت عوامل خطر سکته مغزی در دو جنس در کشورهای با درآمد کم و متوسط، مطالعه‌ای در این خصوص در مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس داده‌های مطالعه قند و لیپید تهران انجام شد.

اگر چه در مطالعه ما فشار خون بالا در هر دو جنس زن و مرد موجب افزایش بروز سکته مغزی شد، ولی خطر بروز سکته مغزی در مردانی که فشار خون بالا داشتند 2.5 برابر بیش از زنان مبتلا به فشار خون بالا بود. خطر بروز سکته مغزی در مردان دیابتی در حدود 2 برابر بیش از زنان دیابتی بود.

4747

کد خبر 1678101