پنج‌شنبه 12 مهر 1403

کردستان در محاصره ریزگردها / اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کردستان در محاصره ریزگردها / اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است!

آسمان کردستان در بیست و هفتمین روز از اردیبهشت تیره و تار شد و بار دیگر میزبان گرد و خاکی شد که منشأ خارجی دارد اما چشم امید مردم استان برای حل این معضل به سخاوت آسمان گره خورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، امروزه آلودگی هوا یکی از عمده‌ترین مسائلی است که به دلیل آثار مخرب و زیان بار آن بر سلامت انسان، حیوان و اکوسیستم مطالعات فراوانی را در دنیا و ایران به خود اختصاص داده است ایران با دارا بودن اقلیم خشک و نیمه خشک همواره در معرض طوفان های گرد و غبار قرار دارد.

با ورود موج جدید گرد و خاک که در بیابان های شمال عراق و سوریه شکل گرفته به آسمان برخی شهرهای این استان، هوای سنندج و بعضی از شهرستان‌ها در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

در طول سال بویژه در فصول بهار، پاییز و اواخر زمستان موج گرد و خاکی که منشأ خارجی دارد، وارد آسمان استان کردستان شده و منجر به آلودگی هوای شهرهای مختلف می شود.

آسمان کردستان در بیست و هفتمین روز از اردیبهشت تیره و تار گشت و بار دیگر میزبان گرد و خاکی که منشأ خارجی دارد، شد اما چشم امید مردم استان برای حل این معضل به سخاوت آسمان گره خورده است.

تعطیلی مدارس کردستان به دلیل آلودگی هوا

ورود موج جدید گرد و غبار به آسمان استان و آلودگی هوا مدارس نوبت بعدازظهر امروز کردستان را به تعطیلی کشاند.

هاشم ناظمی‌جلال سنندج از تعطیلی مدارس شیفت صبح امروز استان کردستان به علت آلودگی هوا خبر داد و اظهار داشت: این تصمیم در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان گرفته شده است.

وی افزود: براساس اعلام مدیریت بحران استان و اعلام هشدار سطح نارنجی توسط اداره‌کل هواشناسی استان مبنی بر افزایش آلودگی هوا و پیشنهاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست و موافقت استاندار کردستان، مدارس شهری و روستایی مقاطع تحصیلی شهرستان‌های مریوان، بانه، سقز، سنندج، سروآباد و کامیاران امروز تعطیل است.

تعطیلی ادارات کردستان به دلیل آلودگی هوا

به دنبال هشدار هواشناسی کردستان مبنی بر سطح نارنجی و تداوم آلودگی هوا سه شنبه 27 اردیبهشت، تمامی ادارات، سازمان های دولتی، بانک ها، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شهرستان‌های مریوان، بانه، سقز، سنندج، سروآباد و کامیاران تعطیل اعلام شد.

هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی مبنی بر تداوم آلودگی هوا باعث شد تا به پیشنهاد مدیرکل حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و با موافقت استاندار کردستان تمامی ادارات، سازمان ها، بانک ها، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این شهرستانها به جز دستگاه های امدادی و خدمت رسان و مراکز درمانی روز سه شنبه تعطیل اعلام شود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان دیروز گفت: به دلیل ورود گرد و غبار از کشورهای همسایه به استان، در حال حاضر دید افقی در شهرهای سقز و مریوان به 200 متر کاهش یافته است.

از بعدازظهر امروز از میزان غلظت گرد و خاک در سطح منطقه کاسته می‌شود

علی پناهی افزود: انتظار داریم از بعدازظهر روز سه‌شنبه از میزان غلظت گرد و خاک در سطح منطقه کاسته شود که در این مدت توصیه می‌شود شهروندان از حضور در فضای باز خودداری کنند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان نیز گفت: وضعیت هوای شهرهای سقز، سنندج و مریوان، ناسالم و بانه در شرایط خطرناک قرار دارد.

وی با تایید افزایش تعداد روزهای آلوده در سال جاری نسبت به سه سال گذشته افزود: در سه سال اخیر هوای کردستان فقط 2 روز در وضعیت خطرناک قرار گرفته است که آن هم مربوط به سال گذشته بوده و در سال های 1398 و 1399 هوای استان در این وضعیت نبوده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و خشکسالی و سد سازی های کشور ترکیه را از جمله عوامل موثر بر افزایش شکل گیری گرد و غبار و فعال شدن کانون های آلودگی هوا ذکر و عنوان کرد: ساخت سد بر روی دجله و فرات به کاهش دبی آب دجله منجر شده و مشکلات جدی در پایین دست آن ایجاد کرده است.

به گفته حمیدی، نتیجه این عوامل، موجب خشکی تالاب های مسیر و بستر رودخانه ها و افزایش کانون های ریزگرد در عراق و سوریه شده است که با شدت وزش جریان باد، این ریزگردها به ایران انتقال یافته و استان های مرزی را آلوده می کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان وجود ریزگرد ها در هوا را یک چالش فرا منطقه ای ذکر کرد و افزود: حل این مشکل نیازمند گفتمان مشترک بین ایران، سوریه و عراق برای متقاعد کردن ترکیه در راستا رعایت کردن حقوق کشور های همسایه است.

وی پرداخت تسهیلات فرا ملی توسط چند کشور درگیر این موضوع را امری ضروری برای حل و رفع ریزگرد ها دانست و خاطرنشان کرد: فعال شدن منشا های گرد و غبار نتیجه تغییرات اقلیمی است که نیازمند هم افزایی کشورهای ایران و ترکیه و روسیه و عراق است.

با توجه به اینکه آلودگی هوا علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی و تضعیف سیستم ایمنی بدن خود باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود، انتظار می‌رود پیش از آنکه در شرایط اضطرار آلودگی هوا قرار گیریم، دستگاه‌های مسئول تمهیدات لازم ر ا برای کنترل آلودگی هوا طی امسال اتخاذ و آن‌ها را اجرایی کنند.

انتهای پیام /

کردستان در محاصره ریزگردها / اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است! 2
کردستان در محاصره ریزگردها / اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است! 3
کردستان در محاصره ریزگردها / اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است! 4
کردستان در محاصره ریزگردها / اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است! 5
کردستان در محاصره ریزگردها / اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است! 6
کردستان در محاصره ریزگردها / اینجا هوا بس ناجوانمردانه غبارآلود است! 7