جمعه 21 اردیبهشت 1403

کره جنوبی برای افزایش سرعت اینترنت ایران به میدان می‌آید

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
کره جنوبی برای افزایش سرعت اینترنت ایران به میدان می‌آید

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

پرداخت 630 میلیون دلار وام بانک جهانی به ایران در دست بررسی است

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 شهریور 1353؛ تاکید مجدد نخست‌وزیر مبارزه با پارتی‌بازی

نخست‌وزیر با صدور بخشنامه‌ای، اجرای وسیع و کامل اوامر همایونی را درباره جلوگیری از اعمال نفوذ و توصیه در دستگاه‌های دولتی مورد تاکید قرار داد و نگاه‌ها را بار دیگر معطوف تحقق دادن به مفهوم واقعی انقلاب اداری کرد.

در امیریه شاهنشاه که دولت در آبان ماه سال گذشته به سازمان‌های دولتی ابلاغ کرد، تاکید شده بود که مقامات دولتی به هیچ وجه نباید اجازه دهند افراد صاحب نفوذ و سودجو با توصیه و اعمال نفوذ سبب انتصاب‌ها یا انجام معاملاتی در دستگاه‌های دولتی شوند.

در ابلاغ امریه همایونی تاکید شده بود، هرگاه توصیه یا سفارشی به یک وزیر یا مقام دولتی از هر مرجعی صورت گیرد، وزیر یا مقام دولتی موظف است مراتب را با ذکر نام شخص سفارش‌کننده به نخست وزیر گزارش دهد تا مشکل مراجعات تحمیلی از سر آنها کوتاه گردد و پای رفت و آمد مزاحمان ظاهرالصلاح از سازمان و وزارتخانه‌ها قطع شود.

قیمت انواع پارچه کاهش می‌یابد

قیمت انواع پارچه تقلیل می‌یابد. مرکز بررسی قیمت‌ها از صاحبان صنایع نساجی خواست در قیمت‌های تولیدات خود تجدیدنظر کنند و با توجه به سقوط قیمت مواد اولیه این صنعت، قیمت‌ها را کاهش دهند.

بعد از ظهر دیروز به همین منظور در مرکز بررسی قیمت‌ها با حضور مهندس شاهین، رئیس مرکز دکتر بنکدار پور، دبیر اتاق ایران و قاسم هاشمی نایب رئیس سندیکای صنایع نساجی و نماینده اتاق ایران و چند تن از کارشناسان مرکز و صاحبان صنایع نساجی جلسه‌ای تشکیل شد و در آن یکبار دیگر مساله کاهش قیمت پارچه مطرح شد.

مرکز بررسی قیمت‌ها در اجلاس دیروز نتیجه محاسبات دقیق خود را در این مورد به اطلاع صاحبان صنایع نساجی رساند و به آنها متذکر شد که قیمت‌ها را به میزان‌های معینی پایین آورند. صاحبان صنایع نساجی در جلسه دیروز قول دادند تا آنجا که مقدور باشد نسبت به تجدیدنظر در قیمت‌ها دو کاهش آن اقدام کنند.

19 شهریور 1363؛ هاشمی‌رفسنجانی: پولدارها مایل نیستند مشکلات مملکت حل شود

حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در دیدار با مسوولان آمار و برنامه‌ریزی گفت: پولدارها مایل نیستند کسی میزان درآمدها و دارایی‌های آنها را بداند و مایل نیستند مشکلات مملکت حل شود، البته حساب پولدارهای انگشت‌شماری که عدالت را نمی‌خواهند از دیگران جداست.

وی تاکید کرد که متمولین باید مطمئن شوند که آمارگیری با مساله تصمیم‌گیری‌های اجتماعی از هم جدا است و اگر قرار باشد که اطلاعات غلط بدهند و بترسند که مبادا برای آنها دردسر شود، برای پیشبرد کار ایجاد مشکل می‌کند.

باید مسوولین آمار و اطلاعات اعتماد این‌گونه افراد را جلب کنند و به آنها بفهمانند که راه مسوولین آمار و اطلاعات با دیگر راه‌ها تفاوت دارد.

وی افزود: در جامعه ما بخش عظیمی از مردم بی‌سواد هستند که بسیاری از آنها با اطلاعات کمی که به دست می‌آورند کارهای عادی انجام می‌دهند و به همان اطلاعات کم قانع هستند، ولی از کسانی که با کارهای پیچیده جامعه سروکار دارند توقع بسیار می‌رود که از روی آمار و اطلاعات دقیق، برنامه‌ریزی نمایند و باید ارزش آمار و اطلاعات را در فرهنگ جامعه روشن سازند و به مردم بفهمانند که مساله آمار و اطلاعات برای ادامه پیشبرد یک جامعه امری حیاتی است.

هاشمی رفسنجامی در ادامه با اشاره به کمبودهای موجود در جامعه و چگونگی انعکاس آن به دولت گفت: دولت باید از روی آمار و اطلاعات دقیق بتواند کمبودها را پیش بینی کند و آنها را برطرف سازد.

19 شهریور 1383؛ نخستین نشست مشترک ایران و افغانستان درخصوص معاهده هیرمند در تهران

نخستین نشست مشترک ایران و افغانستان با هدف اجرایی کردن معاهده رود هیرمند در تهران برگزار شد.

رضا اردکانیان، معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: براساس این معاهده که در سال 1351 در 12 ماده تنظیم شد طرف افغانی در سال‌های آبی نرمال موظف شده است به طور متوسط 26 مترکعب آب در ثانیه به ایران تحویل دهد.

وی با بیان اینکه در این معاهده منظور از سال آبی نرمال ورود سالانه 6/5 میلیارد مترمکعب آب به سد «کجکی» در افغانستان است، افزود: در صورت تامین سالانه این مقدار آب در حوضه آبریز سد کجکی، طرف افغانی باید سالانه معادل 720 میلیون مترمکعب آب به عنوان حقابه ایران از طریق رود هیرمند تحویل دهد. اردکانیان گفت: به همین منظور در معاهده، تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند و انتخاب دو نماینده از هر یک از کشورها به عنوان کمیسار و معاون کمیسار پیش‌بینی شده است تا در زمان‌های خاص با برگزاری نشست‌هایی ضمن بررسی مسائل موردعلاقه نسبت به رفع مشکلات فنی بکوشند و نتایج را در اختیار کمیته وزیران قرار دهند.

کره جنوبی برای افزایش سرعت اینترنت ایران به میدان می‌آید

بزرگترین قرارداد مخابراتی - اینترنتی میان ایران و کره جنوبی با حضور وزیران ارتباطات دو کشور به وسیله بخش خصوصی طرفین به امضا رسید.

این قرارداد 40 میلیون دلاری را مدیران عامل گروه سرمایه‌گذاری «عرش» و شرکت ارتباطی «آسیاتک» از ایران و شرکت «کوریان تلکوم» منعقد کردند.

با اجرایی شدن این قرارداد، طراحی و نصب بزرگترین شبکه انتقال داده‌ها و تامین اینترنت پرسرعت با مجوز PAP شرکت «آسیاتک» در کشورمان انجام خواهد پذیرفت.

تامین کیفیت ارائه خدمات و نیز خدمات چند منظوره برای بهره‌مندی سازمان‌های بزرگ و شبکه بانکی کشور، از مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه است که 10 هزار پورت پرسرعت را در اختیار کاربران ایرانی قرار خواهد داد.

پرداخت 630 میلیون دلار وام بانک جهانی به ایران در دست بررسی است

بانک جهانی در گزارش جامعی از لیست تمامی وام‌های اعطایی به ایران در قبل و پس از انقلاب اعلام کرد: پرداخت 630 میلیون دلار به ایران طی 6 فقره وام جداگانه در دست بررسی است. گزارش بانک جهنی لیست 6 فقره وام در دست بررسی به ایران را به شرح زیر اعلام کرد:

- وام 220 میلیون دلاری برای پروژه بازسازی شهر زلزله زده بم که از سوی وزارت مسکن و شهرسازی انجام می‌شود و درخواست این وام نیز از سوی دولت ایران به بانک جهانی داده شده است.

- وام 120 میلیون دلاری برای طرح مدیریت یکپارچه آب و زمین البرز که از سوی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود و کل هزینه انجام پروژه نیز 180 میلیون دلار برآورده شده است.

- وام 150 میلیون دلاری برای پروژه ایجاد صندوق توسعه داخلی که از سوی وزارت کشور اجرا می‌شود و هزینه اجرای کامل این طرح نیز 200 میلیون دلار برآورده شده است.

- وام 70 میلیون دلاری برای پروژه مدیریت یکپارچه زباله در تهران که از سوی سازمان بازیافت و تبدیل مواد از زباله انجام می‌شود و هزینه اجرای آن نیز 100 میلیون دلار برآورد شده است.

- وام 50 میلیون دلاری برای پروژه امنیت جاده که از سوی کمیته ملی امنیت جاده در ایران اجرا می‌شود و هزینه اجرای کامل این طرح نیز 80 میلیون دلار برآورد شده است.

- وام 20 میلیون دلاری برای پروژه افزایش بهره‌وری و توسعه صادرات که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود و هزینه کامل آن 21 میلیون دلار برآورد شده است.

گزارش بانک جهانی حاکی است این بانک از سال 1957 میلادی تاکنون بیش از 2 میلیارد و 850 میلیون دلار در 45 فقره وام جداگانه به ایران داده است که یک میلیارد و 210 میلیون دلار آن در 32 فقره وام قبل از انقلاب به ایران اعطا شد و یک میلیارد و 630 میلیارد دلار در 13 فقره پس از انقلاب اسلامی به ایران داده شده است.

واردات بنزین با 3/1 میلیارد دلار کسری اعتبار روبه‌رو است

با افزایش شدید قیمت بنزین وارداتی، 3/1 میلیارد دلار برای واردات بنزین کسر اعتبار وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: رشد مصرف بی‌رویه بنزین که از اوایل برنامه سوم شروع شده است همچنان ادامه دارد و هزینه بالایی را به خزانه دولت تحمیل می‌کند تا جایی که در سال جاری یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمبود اعتبارات در این بخش به وجود آمده است.

مهندس محمد آقایی، معاون وزیر نفت افزود: در سال جاری، واردات روزانه 23 میلیون لیتر بنزین با هزینه یک میلیارد و 333 میلیون دلار از محل منابع داخلی و بند «س» تبصره 12 قانون بودجه تصویب شده بود. همچنین 200 میلیون دلار برای تامین مواد افزودنی به بنزین اختصاص یافته بود که این اعتبارات به دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین وارداتی تا دو برابر سال گذشته، قبل از به پایان رسیدن نیمه اول سال تمام شده است و برای ادامه واردات طبق برنامه، نیاز به یک میلیارد و 300 میلیون دلار اعتبار دیگر وجود دارد.

19 شهریور 1393؛ احتمال کاهش قیمت خودروهای وارداتی

فعالان بازار خودرو از احتمال کاهش قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های آینده خبر می‌دهند.

حدود سه ماه ایران، سال 2014 به پایان رسیده و سال 2015 آغاز می‌شود. طبق عرف معمول خودروسازان بین‌المللی چند ماه قبل از پایان سال جاری میلادی، خودروهای تولیدی خود را با مدل سال جدید عرضه می‌کنند.

به این ترتیب در چند ماه آینده شاهد ورود خودروهای وارداتی مدل 2015 به بازار ایران خواهیم بود. این در حالی است که هم‌اکنون نیز تعداد خودروهای مدل 2014 عرضه شده در بازار بیشتر از تقاضای این محصولات است.

در این شرایط فعالان بازار خودرو معتقدند که با ورود و عرضه خودروهای مدل 2015 بر بازار ایران و به شرط ثبات نرخ ارز، شاهد کاهش قیمت خودروهای مدل 2014 عرضه شده در بازار ایران خواهیم بود.

همچنین بخوانید