شنبه 14 مهر 1403

کرونا در همین یک قدمی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا در همین یک قدمی

زنجان - ایرنا - گویا عده‌ای از اوضاع این روزها خبری ندارند، این را می‌توان از تجمعات، دورهمی و مهمانی‌هایی که بدون تامل به عواقب آن برپا می‌شود، فهمید، هنوز باور ندارند که گرفتار می‌شوند، کارشان به بیمارستان، بستری و حتی مواجهه با مرگ می‌رسد و این داستان تلخ تکراری است که مهمان منحوسی بعد از 9 ماه حضور پرچالش خود برای جهان رقم زده و همچنان در کمین است و طعمه‌های خود را بیشتر از مکان‌های...

لیلا چند سالی بود که اقوام نزدیک و حتی دور را برای جشن تولد تنها فرزند پسرش" سینا " دعوت می کرد، او عادت داشت، مراسم باشکوهی برگزار کند که به قول خودش نظیری نداشته باشد، از فضای مورد نظر مراسم تا منوی کامل و بدون کم و کسری پذیرایی، این موارد باید کنار هم قرار می گرفت تا این مراسم مطابق میل او برگزار شود.

دوستان و خویشان نیز بنا بر رسم همیشگی در این جشن تولد باشکوه پای کار بودند، عادت داشتند، هدایای گرانقیمتی برای تک فرزند این خانواده و تهیه کنند و هرطوری شده خود را به این مجلس پرزرق و برق برسانند.

اما چند هفته ای می شد که لیلا حس و حالی همیشگی سال های گذشته روزهای نزدیک به تولد پسرش را نداشت، به دلیل آنکه ورود یک میهمان ناخوانده به نام ویروس کرونا، حسی از جنس دلتنگی و غمگینی را در فضای خانه افکنده بود، ازطرفی نمی توانست نسبت به برگزاری چنین رخداد مهمی بی تفاوت باشد و از سوی دیگر وضعیت کرونا و رعایت تکرار شونده پروتکل های بهداشتی حسابی او را کلافه کرده بود.

بلاخره خود را راضی کرد که تولد 10 سالگی پسرش را هرچند در مقیاسی کوچکتر از هر سال برگزار کند، دیگر اعضای خانواده را نیز با خود همراه کرد و با برنامه ریزی قبلی با اقوام درجه یک تماس گرفت و آنان را برای مهمانی آخر هفته دعوت کرد، همه چیز طبق روال پیش می رفت، بالاخره روز موعد فرا رسید، میهمانان یکی از پس از دیگری از راه رسیدند، حساب سر انگشتی نشان می داد که تعداد، بیشتر از 30 نفر نیست و این یعنی با کمترین نفرات شرکت کننده.

برنامه جشن برگزار شد و اقوام نیز پس از ماه ها دوری از هم در این فرصت دیدارها را تازه کردند و ساعتها با هم به گپ و گفت و درد دل پرداختند و آخر شب نیز از صاحب خانه که چنین فضایی را برای تجدید خاطرات و زیارت اقوام فراهم کرده بود، قدردانی کرده و به منازل خود بازگشتند.

کمتر از یک هفته از برگزاری مراسم جشن تولد می گذشت که خبرهای بد یکی پس از دیگری بر سر این خانواده آوار شد، ابتلای چهار نفر از اعضای خانواده برادر، پدر و مادر میانسال آنها و شمار دیگری از مهمانانی که در جشن تولدی هرچند کوچک حاضر شده بودند و اینک باید تاوان این بی توجهی را با جان خود می پرداختند و صاحب مجلسی که علاوه بر اینکه مسوول به خطر انداختن سلامت اقوام است خود نیز هم اکنون نگران سلامتی تنها فرزند و دیگر اعضای خانواده‌اش است.

این داستان کوتاه، شرح حال روزهای کرونایی کشورمان و این استان است که به بهانه های، عروسی که فقط یک بار در طول عمر برگزار می‌شود، مراسم ترحیمی که اگر شرکت نکنیم آبرویمان می رود، جشن تولدی که فقط سالی یک بار است، جشن فارغ التحصیلی که سالها منتظر این روز بوده ایم، مسافرتی که حالا بعد از ماه‌ها در خانه ماندن کلافه شده ایم و باید حال و هوایی عوض کنیم و دورهمی های این چنینی که به کرات تکرار می شود و خواهش و تمنای مسوولان به خصوص کادر بهداشت و درمان که همگان را نسبت به برگزاری تجمعات کوچک و بزرگ هشدار می دهند.

تجمعات عامل اصلی ابتلا به کرونا است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه بررسی ها بیانگر آن است که تجمعات از علل اصلی ابتلای افراد به کرونا است، گفت: خود اظهاری ها نشان می دهد که 80 درصد علل ابتلا به کرونا، تماس خانوادگی، دورهمی ها، تجمعات، تماس با فرد آلوده در محل های شلوغ و مسافرتها بوده است که در این ارتباط باید به فاصله گذاری ها و کنترل آن توجه بیشتری داشت.

دکتر پرویز قزلباش افزود: ارتباط مستقیمی بین رعایت و یا بی توجهی به پروتکل های بهداشتی با افزایش یا کاهش بستری‌های کرونایی وجود دارد و در زمان حاضر میانگین سنی مبتلایان بستری و فوتی‌های این بیماری به ترتیب 58 و 71 سال است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از خانواده ها آنگونه که باید و شاید هنوز سبک زندگی خود را با وضعیت کرونایی کنونی تطبیق نداده اند یادآورشد: هر چند در ماه‌های اولیه شیوع کرونا هم استانی با جدیت پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند و از حضور در تجمعات امتناع می کردند، اما کنون این روند قدری تغییر یافته است.

این مسؤول برگزاری هر گونه دورهمی‌ها به ویژه جشن های مختلف را از علل اصلی انتشار ویروس کرونا عنوان و خاطرنشان کرد: در زمان حاضر این بیماری خانوادگی شده در حالی که پیش از این چنین وضعیتی حاکم نبود که لزوم توجه خانواده ها به این موضوع را ضروری‌تر کرده است.

وی اظهار داشت: شمار تست‌های کرونایی مبتلایان طی 2 هفته قبل بین 200 تا 250 مورد بود که اکنون این میزان با افزایش 2 برابری به 600 مورد رسیده و از طرفی موارد مثبت نیز صعودی شده که این مهم نشان دهنده گردش سریع ویروس در جامعه است.

قزلباش خاطرنشان کرد: تعداد بستری‌های کرونایی نیز در یک ماه گذشته روزانه بین 350 تا 400 نفر بود که این میزان به بیش از 550 بستری رسیده و چنین روندی در آزمایش سرپایی‌ها نیز نمود دارد.

این مسؤول ادامه داد: بیش از 40 درصد مجموع بستری‌های کرونایی در بیمارستان ولی‌عصر (عج) هستندو کمترین میزان هم با یک‌دهم درصد مربوط به بیمارستان ایثار ایجرود بوده و بیمارستان ارتش زنجان نیز حتی یک بیمار کرونایی ندارد.

وی یادآوری کرد: بیمارستان‌های غیردولتی و غیردانشگاهی استان نیز شامل امام حسین (ع) زنجان، بهمن زنجان و امید ابهر به ترتیب 6.8، 3.8 و 2.1 درصد بیماران کرونایی را تحت درمان قرار داده اند.

قزلباش با تاکید بر اینکه زنجان به لحاظ وضعیت بیماران کرونایی در سطح میانگین کشوری است خاطرنشان کرد: انتظار بر این است که سه هفته پس از پیک بیماری میزان فوتی های کرونایی استان افزایش یابد و در این میان شیب بستری های این بیماری نیز بیش از گذشته صعودی شده است.

وی گفت: در زمان حاضر شهرستان‌های خرم‌دره، ابهر، زنجان و خدابنده جزو شهرستان‌های با بروز بالای بیماری کرونا قرار دارند که در این میان زنجان همچنان در میانگین کشوری قرار دارد.

این مسؤول، در ارتباط با وضعیت کرونایی شهرستان خرمدره خاطرنشان کرد: تا هفته چهارم مهر سال جاری بیماری کووید -19 روند نزولی داشت اما از هفته گذشته با شیب تندی روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی افزایش یافت و فوتی‌ها نیز به دنبال آن افزایش پیدا کرده است و در این ارتباط وضعیت شهرستان باید نسبت به خود سنجیده شود.

وضعیت کرونایی زنجان نسبت به گذشته خطرناک‌تر شده است

فرماندار زنجان نیز در این ارتباط گفت: بررسی و گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان نشان می‌دهد با توجه به افزایش شمار مبتلایان، بستری و حتی فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در شهر زنجان وضعیت کنونی نسبت به گذشته خطرناک‌تر شده است.

رضا عسگری، با اشاره به اینکه شهرستان های بحرانی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است، افزود: بر مبنای این گزارش شهرستان خرمدره نیز جزو مناطق یاد شده است در حالی که گزارش ها نشان می دهد وضعیت کرونایی شهر زنجان حتی از این شهر و دیگر مناطق استان به مراتب خطرناک تر شده است.

وی با ابراز نگرانی در خصوص شرایط حال این ویروس منحوس در شهر زنجان اظهار داشت: تراکم بالای جمعیت در شهر زنجان نسبت به دیگر مناطق استان، افزایش شمار مبتلایان را بسیار نگران کننده تر کرده است.

فرماندار زنجان، با بیان اینکه متاسفانه طی هفته های گذشته برگزاری تجمعات مختلف به ویژه برگزاری مراسم شادی و عروسی ها پس از ایام محرم و صفر بدون رعایت پروتکل های بهداشتی، اقدامی خطرناک بوده و گردش ویروس را به دنبال دارد، ادامه داد: متاسفانه این ویروس بسیار جهش یافته و رخدادهای این چنینی خود عامل انتقال و ابتلای افراد به شمار می ورد.

وی تصریح کرد: در مجموع شرایط کرونایی شهر زنجان به مراتب بحرانی تر از سایر مناطق این استان بوده و کوچکترین بی مبالاتی می تواند فاجعه انسانی را در شهر بوجود آورد، نکته ای مهم که چندان از سوی برخی شهروندان جدی گرفته نمی شود و در واقع وضعیت کنونی را عادی تصور می شود.

فرماندار زنجان اظهار داشت: فرمانداری تقاضای اعمال محدودیتهایی همانند سه هفته گذشته را به ستاد پیشگیری و مقابله بیماری کرونای استان اعلام کرد که طبق تدابیر اتخاذ شده این محدودیت ها طی هفته جاری نیز گسترش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه مطالبه جدی شهروندان در روزهای سخت کرونایی برخورد با افرادی است که به نوعی رفتارهای مغایر با پروتکل های بهداشتی دارند، اضافه کرد: بهره گیری از ظرفیت های قانونی و مجازات افراد بی توجه که با جان سایرین بازی می کنند الزامی است و در این خصوص مماشاتی انجام نخواهد گرفت.

عسگری افزود: هر چند شرایط کرونایی خرمدره از افزایش شمار مبتلایان حکایت دارد و در این میان کوچکترین بی تفاوتی شهروندان زنجانی در رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی می تواند وضعتی فعلی را بسیار بحرانی تر کند.

این مسؤول با بیان اینکه برخی افراد همچنان در پیک سوم بیماری کرونا نسبت به برگزاری کارناوال های عروسی اقدام می کنند خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی عادی نیست و تداوم چنین رفتارهایی و برگزاری تجمعات گوناگون راهی جز اعمال محدودیت های گسترده نیست که چنین اقدامی به رفتار مردم بستگی دارد.

وی یادآوری کرد: با ساز وکارهای در نظر گرفته شده به ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهر زنجان نیز اعلام شده تا حد اماکن برای حضور کارمندان دارای بیماری های زمینه ای در محل کار سختگیری اعمال نشود و از طرفی افراد مبتلا نیز موظف به سپری کردن دوران قرنطینه خانگی هستند که پس از بهبودی می توانند به فعالیت کاری خود ادامه دهند.

شمار مبتلایان به کرونا در زنجان به مرز 26 هزار نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان همچنین از ابتلای 25 هزارو 943 نفر از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان خبر داد و گفت: از اسفندماه سال‌گذشته تاکنون موارد مثبت بستری بر اساس یافته های آزمایشگاهی ابتلای چهارهزار و 671 نفر در استان زنجان به کووید - 19 ثابت شده و سه هزار و 748 نفر از آن‌ها بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

دکتر پرویز قزلباش با بیان اینکه آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی به کووید - 19 و همچنین مشکوک 13 هزار و 874 نفر را شامل می شود.

وی اظهار داشت: با تمهیدات انجام گرفته و افزایش مراکز 16 ساعته این استان که تا کنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی کووید -19 بر اساس تست آزمایشگاهی به 21 هزارو 272 نفر رسید که 392 مورد آن طی 24 ساعت گذشته گزارش شده است.

قزلباش افزود: در زمان حاضر با توجه به روند تدریجی ابتلا به کرونا در استان 605 نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به این بیماری بستری هستند که 48 مورد از این آمار جزو مبتلایان روز هستند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون 661 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که هشت نفر از آنان آمار روز را شامل می شود.

وی با تاکیدبر اینکه در صورت تداوم روند کنونی، شمار بستری های کرونایی این استان به 120 نفر در روز خواهد رسید افزود: با اقدامات انجام گرفته حداکثر یک هزارو 200 تخت برای این بیماران در نظر گرفته شده که در زمان حاضر مجموع ظرفیت تخت های بیمارستانی حدود 2 هزار نفر است.

این مسؤول ادامه داد: شمار بستری بیماران در آی سی یو بیمارستان ها نیز روند افزایشی نشان می دهد که بیش از 55 درصد را بیماران بدحال تشکیل می دهند که بیشترین فوتی ها نیز به این بخش اختصاص دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*