دوشنبه 16 مهر 1403

کرونا 90 درصد آموزشگاه‌های آزاد خراسان شمالی را تعطیل کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا 90 درصد آموزشگاه‌های آزاد خراسان شمالی را تعطیل کرد

بجنورد - ایرنا - رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی گفت: هم‌اکنون تنها 10 درصد آموزشگاه‌های آزاد به صورت مجازی فعالیت دارند و مابقی به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند.

مجید وقار موسوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشتر فعالیت های آموزشگاه ها مهارتی هستند که نیاز به ابزار و آموزش چهره به چهره دارند و این امر در شرایط کرونایی امکانپذیر نیست.

وی گفت: آموزش در رشته هایی همچون آشپزی، شیرینی پزی، خیاطی، آرایشگاه، تعمیرات موبایل، تعمیرات وسایل برقی و مکانیک خودرو به صورت مجازی وجود ندارد.

وی افزود: همچنین آموزشگاهی های آزاد این استان امکانات و زیر ساخت های لازم در این خصوص را ندارند و برای راه اندازی و توسعه فضاهای مجازی نیاز به حمایت دارند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این مشکلات روند تولید محتوای آموزشی بسیار طولانی است که از توان آموزشگاه‌های آزاد استان خارج است.

رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی گفت: امکانات و تجهیزات سخت افزاری و حتی نرم افزاری و نیروی انسانی ماهر در بخش دولتی و بعضا در بخش خصوصی رشته های مرتبط با ارائه آموزش های مجازی وجود دارد اما با وجود گذشت چند ماه از شیوع ویروس کرونا تاکنون اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.

وقار موسوی فضای مورد استفاده عمده این مراکز را استیجاری دانست و اظهار داشت: تنها فعالیت مراکزی در دوران شیوع کرونا ادامه یافته است که ساختمان ملکی داشته اند.

وی افزود: هر مجموعه آموزشگاهی دست‌کم چهار تا پنج نفر نیرو به صورت رسمی و دایمی دارد و تعدادی نیرو نیز به صورت حق التدریسی در آن به فعالیت اشتغال دارند،

وقار موسوی گفت: در مجموع حدود 900 مربی و مدیر در آموزشگاه های استان فعال هستند، 90 درصد این تعداد هم اینک بیکار شده اند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی اظهار داشت: بیشتر مربیان آموزشگاه های استان به صورت قراردادی فعالیت داشتند.

وی گفت: بیشتر آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان به علت شیوع کرونا و تعطیلی دچار ضرر و زیان زیادی شده‌اند که در این میان برخی آموزشگاه‌ها که اجاره بهای بیشتری می‌پردازند، خسارت بیشتری را متحمل شده‌اند.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته تاکنون سهم بخش خصوصی استان را در ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی بسیار کاهش داده است و در آمار 6 ماهه امسال به حدود یک سوم رسیده بود.

وقار موسوی اظهار داشت: امسال 175 مرکز بخش خصوصی در حوزه فنی و حرفه ای خراسان شمالی فعالیت داشتند.

از مجموع آموزشگاه ها 116 آموزشگاه ویژه دختران، 14 آموزشگاه پسران و 45 آموزشگاه نیز دومنظوره فعالیت دارند.

نرخ بیکاری جمعیت فعال در تابستان امسال در خراسان شمالی، 8.8 درصد گزارش شده که این رقم در کشور 10.5 درصد است.

استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها ساکن هستند.

*س_برچسب‌ها_س*