شنبه 7 مهر 1403

کشاورزان ابرکوه به سامانه آبیاری نوین توجه کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کشاورزان ابرکوه به سامانه آبیاری نوین توجه کنند

یزد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی ابرکوه از کشاورزان این شهرستان خواست برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود به اجرای طرح سامانه‌های آبیاری نوین با توجه به کم آبی منطقه توجه کنند.

مهدی غیب الهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به تداوم 2 دهه خشکسالی و کاهش افت سطح آب های زیرزمینی، بهترین روش برای حفظ وضع موجود در بخش کشاورزی اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع و باغ هاست.

وی تصریح کرد: دولت توجه خاصی برای اجرای این طرح ها دارد که کشاورزان را با پرداخت کمک های بلاعوض در این بخش یاری می کند.

غیب الهی ادامه داد: دولت برای آبیاری کم فشار و قطره ای در هر هکتار به ترتیب هفتاد میلیون ریال و 170 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به محدویت منابع آبی و افت سطح آب های زیرزمینی منطقه، اظهارکرد: کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرده است، برای پایداری تولید و افزایش بهره وری آب، از مزایای این شیوه آبیاری استفاده کنند.

غیب الهی ادامه داد: آبیاری نوین شامل کم فشار، قطره ای، زیرسطحی، تیپ و تشتکی است که در این سامانه راندمان آبیاری از 35 تا 85 درصد افزایش می یابد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: پارسال برای استفاده بهینه از آب بخش کشاورزی با کمک بهره برداران و 60 میلیارد ریال کمک‌های بلاعوض دولت 500 هکتار زمین‌های زراعی و باغی به سامانه آبیاری نوین کم فشار، قطره ای، زیرسطحی، تیپ و تشتکی تجهیز شد.

غیب الهی پیش بینی کرد که امسال دولت در اجرای سامانه های آبیاری نوین در مزارع و باغ های شهرستان حدود 70 میلیارد ریال کمک های بلاعوض برای توسعه و اجرای طرح سامانه های آبیاری نوین به ابرکوه اختصاص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: تا پایان سال گذشته چهار هزار و 500 هکتار سامانه آبیاری نوین در اراضی و باغ های شهرستان اجرا شد که نیمی از آن مربوط به هفت سال گذشته است.

وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و استقبال کشاورزان در اجرای سامانه یاد شده در حوزه کشاورزی ابرکوه از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در رتبه نخست استان قرار دارد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی از 20 هزار هکتار به 15 هزار هکتار کاهش یافت و 40 درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار، سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*