دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

کشاورزان و دامداران هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کشاورزان و دامداران هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به هشدار نارنجی هواشناسی درباره فعالیت سامانه بارشی و اثر آن بر تمامی محصولات، کشاورزان توصیه ها را جدی بگیرند.

خانم غلامی گفت: با توجه به هشدار نارنجی هواشناسی کشاورزی از اوایل وقت امروز تا اواخر پنج شنبه، فعالیت سامانه بارشی در استان های ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه شمالی بوشهر، فارس، کرمانشاه و نیمه غربی اصفهان اثر خود را بر تمامی محصولات می گذارد.

به گفته او، با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می شود زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی را در دستور کار خود قرار دهند.

غلامی می گوید: با توجه به وقوع بارش و انجام آبیاری در خاک های شور، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان های مسقف و حفاظت از مزارع و باغات در برابر تگرگ را در دستور کار خود قرار دهند.

این کارشناس هواشناسی کشاورزی ادامه داد: کشاورزان کنترل دما و رطوبت انبارها و همچنین تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها و آب گل آلود به استخرها و سیلابی شدن آب رودخانه ها را در دستور کار قرار دهند.

او گفت: عشایر و دامداران نسبت به عبور از ارتفاعات و توقف در حاشیه مسیل رودخانه ها اجتناب کنند.

براساس نقشه های هواشناسی، با ورود سامانه بارشی به کشور امروز در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب اصفهان، نیمه غربی فارس، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی و اواخر وقت در همدان، مرکزی، قزوین، البرز و تهران بارش برف و باران و وزش باد شدید موقت در استان های جنوبی در نقاط مستعد تگرگ پیش بینی می شود‌.

روز یکشنبه در نوار شمالی کشور بارش رخ خواهد داد. امروز وزش باد جنوبی همراه با افزایش دما در استان های گیلان و اردبیل رخ می دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی