یک‌شنبه 1 مهر 1403

کمبود این ویتامین کودکان را چاق می‌کند

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
کمبود این ویتامین کودکان را چاق می‌کند

چاقی و افزایش وزن یکی از عوامل خطر برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت است.

چاقی به معنای افزایش توده چربی بدن است. نکته بسیار مهمی در چاقی، چربی شکمی بوده که از نظر بالینی اهمیت بالایی دارد. توزیع چربی بدن تا حدی از نظر هورمونی کنترل می‌شود و تفاوت بین مردان و زنان در توده چربی معمولا در دوران بلوغ آشکار می‌شود.

به گزارش ایلنا، شیوع چاقی در کودکان در سراسر جهان به طرز چشمگیری در طی دهه اخیر افزایش یافته است. علیرغم نقش وراثتی شناخته شده، افزایش چاقی کودکان عمدتا به رژیم غذایی و سبک زندگی و بی‌تحرک نسبت داده شده است.

چاقی یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن است. پیامدهای چاقی نظیر افزایش ابتلا به فشار خون، دیابت، بیماری‌های عروقی، اختلالات روانی و.. به شدت در حال رشد است.

اگرچه تصور می‌شود افراد چاق به اندازه کافی تغذیه می‌شوند، اما کمبود ریز مغذی‌ها در افراد چاق همواره دیده شده است؛ زیرا افراد چاق تمایل به مصرف مواد پرکالری، پرچربی و پر کربوهیدرات دارند و مصرف ریزمغذی ها، ویتامین‌ها و املاح، در این افراد به ندرت اتفاق می‌افتد.

یکی از این ریزمغذی‌ها که در افراد چاق نسبت به سایر ریزمغذی‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویتامین دی است. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی با نیمه عمر 4 تا 6 هفته است و کمبود آن در افراد چاق در چندین مطالعه مشاهده شده است، اگرچه علت آن به صورت دقیق مشخص نیست، اما چندین احتمال برای سطوح پایین ویتامین دی در کودکان چاق مطرح شده است، از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دلیل سبک زندگی کم تحرک، رژیم غذایی نامناسب، نخوردن صبحانه، افزایش مصرف نوشابه و افزایش مصرف آبمیوه‌های غیرطبیعی و... اشاره کرد.

با توجه به خواص ضد التهابی ویتامین D، کمبود ویتامین D در کودکان منجر به افزایش التهاب در بدن شده و زمینه ابتلا به دیابت را نیز فراهم می‌کند.

همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته، به میزانی که شاخص توده بدنی افراد افزایش می‌یابد و دچار چاقی یا اضافه وزن می‌شوند، سطح سرمی ویتامین دی در بدن کاهش می‌یابد؛ بنابراین توصیه می‌شود سطح سرمی ویتامین دی در افراد به‌صورت دوره‌ای بررسی شود و در صورت لزوم مکمل‌یاری با ویتامین D صورت گیرد.

از دست ندهید

تفال به حافظ شنبه 12 اسفند 1402؛ گفتم ای سلطان خوبان رحم کن بر این غریب...

دیپ عدس، خوشمزه‌ترین دیپی که تابه‌حال خورده‌اید

الگوی «جنگجوی آخر هفته» برای کسانی که حوصله یا وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارند

چگونه درسه مرحله ساده از شر چربی‌های کمر خلاص شوید