پنج‌شنبه 7 تیر 1403

کمیت بازاریابی و برندسازی صنایع دستی لنگ می‌زند / ضرورت راه‌اندازی تعاونی صنعتگران و توسعه بازارچه‌های عرضه صنایع دستی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کمیت بازاریابی و برندسازی صنایع دستی لنگ می‌زند / ضرورت راه‌اندازی تعاونی صنعتگران و توسعه بازارچه‌های عرضه صنایع دستی

حوزه صنایع دستی یکی از ظرفیت های توسعه خراسان جنوبی است که برای پیشرفت و رسیدن به جایگاه واقعی حلقه های گمشده فراوانی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی از جمله استان ها با محصولات صنایع دستی فراوان است که برخی از محصولات زبان زد عام و خاص است اما این روزها بخش صنایع دستی استان بازار بی‌رونق و کسادی دارد، به طوری که برخی از صنعتگران در این بخش دست از کار کشیده اند و به فکر شغلی با درآمد کافی افتاده اند این مسئله می تواند به دلیل نبود توجه کافی به بازاریابی و بازارهای هدف در این بخش باشد در سال های گذشته هم کرونا مشکلات این بخش را بیشتر کرد در کنار بازاریابی افزایش 10 برابری قیمت مواد اولیه و وعده های پوچ مسئولان سبب شده که صنایع دستی روزهای سختی را پشت سر می گذارد.

نوفرستی که از حدود 6 سال پیش به همراه همسرش با راه اندازی کارگاه حوله بافی در روستای نوفرست زمینه اشتغال 10 نفر را به صورت مستقیم و 15 نفر به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است به خبرنگار خاورستان گفت: در گذشته نمایشگاه های مختلف سالی حداقل دو تا سه نمایشگاه در کشور برگزار می شد که می توانستیم محصولات را بفروشیم اما شرایط فعلی تعریف چندانی ندارد طوری که هم اکنون یک قفسه در انبار و بیش از 2 هزار حوله دپو شده دارم.

به گفته وی این طور نیست که به محض تولید فروش هم داشته باشیم با این وجود به آینده امیدوار هستیم.

افزایش قیمت مواد اولیه

به گفته این فعال حوزه صنایع دستی در کنار مشکلاتی که برای فروش داریم در گذشته یک کیلو نخ 17 تا 16هزار تومان بود و حوله را 20 هزار تومان می فروختیم الان نخ را باید کیلوی 150 هزار تومان حوله را 40 هزار تومان می فروشیم که تامل برانگیز است.

وی اظهار داشت: با توجه به کیفیت بالای محصولات بارها مورد تجلیل قرار گرفتیم و تاکنون به حدود 26 نفر آموزش دادیم که برای خودشان کار می کنند و حتی کار را توسعه دادیم چندین دستگاه در گزخت قاینات داریم که افراد آن جا کار می کنند امکانات را هم برایشان فراهم کردیم.

وی به دستمزدهای پایین فعالان این حوزه هم اشاره کرد و افزود: مزد یک کارگر کمتر از 200 هزار تومان نیست اما در حوزه صنایع دستب کارگر از صبح تا شب نهایت 50 هزار تومان درامد دارد چون نمی توانیم محصولات را به فروش برسانیم.

به گفته نوفرستی در کنار مشکلاتی که برای فروش داریم در گذشته یک کیلو نخ 17 تا 16هزار تومان بود و حوله را 20 هزار تومان می فروختیم الان نخ را باید کیلوی 150 هزار تومان حوله را 40 هزار تومان می فروشیم که تامل برانگیز است.

نداشتن اتحادیه

وی تاکید کرد: حوزه صنایع دستی یک حوزه گسترده است اما تنها جایی که هیچ گونه اتحادیه ندارد صنایع دستی است طوری که برای افتتاح یک مغازه نمی دانم از کجا باید مجوز بگیرم از طریق اداره کل میراث پیگیری کردم اما هنوز به جایی نرسیدم.

او ادامه داد: آن قدر مسئولان را دعوت کردیم و آن قدر درد و دل کردیم و فقط وعده شنیدیم که خسته شدیم یک سال تصمیم گرفتند که حق بیمه نیروها را دولت می دهد سال بعد تصمیم عوض شد و گفتند خودتان پرداخت کنید اگر اینها پول می داشتند که از 10 سال پیش خودشان را بیمه می کردند.

قاسمی یکی از صنعتگران در این بخش که صنایع دستی را از جمله بخش های مهم رونق اشتغال و درآمدزایی در استان دانست و گفت: اگر به صنایع دستی موجود در استان توجه شود تأثیر بسیار زیادی در رفع بیکاری و توسعه اقتصادی دارد. وی آموزش صنایع دستی در تمام نقاط استان را از راهکارهای ایجاد فرصت اشتغال بیان کرد و خاطرنشان کرد: معرفی و فروش صنایع دستی در رونق و توسعه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و بازاریابی صحیح صنایع دستی می تواند زمینه ساز ایجاد و حفظ اشتغال و درآمد پایدار باشد.

همکاری همه جانبه

یک کارشناس حوزه صنایع دستی با بیان این که بخش صنایع دستی استان نیازمند همکاری همه جانبه دستگاه ها و مدیران استانی است، گفت: همه در استان باید برای معرفی، رونق و توسعه این بخش فعالیت کنند تا در صورت تحقق آن، هنرمندان صنایع دستی آمادگی لازم را برای حضور بیشتر در این عرصه داشته باشند.

خراشادی وضعیت فعلی را شایسته جایگاه واقعی صنایع دستی استان ندانست و افزود: صنایع دستی استان شهرت خوبی دارد و باید از این فرصت برای بهره برداری مناسب در راستای رونق و توسعه اقتصادی تلاش شود.

وی اظهار داشت: لازم است صنعتگران صنایع دستی در قالب تشکل‌های تعاونی برای تقویت انجمن صنعتگران صنایع دستی ساماندهی و سازماندهی شوند.

به گفته وی، با وجود پیچیدگی های ساخت و تولید آثار صنایع دستی، فروش و بازاریابی در این بخش مغفول مانده است.

برگزاری نمایشگاه

حسنعلی فولادی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی با اشاره به این که بیشترین مشکل فعالان صنایع دستی فروش و بازاریابی است،

گفت: این جامعه سنتی صنایع دستی برای این که به صورت آنلاین در فروشگاه های اینترنتی هم فعالیتی داشته باشند مشکل دارند دو سال هم هست که به دلیل کرونا نمایشگاهی برگزار نشده که بتوانند فروشی داشته باشند نمایشگاه ها اندک بوده است در استان هم نمایشگاهی از سال 98 به بعد نداشتیم.

وی به برنامه ها این حوزه برای رونق در صنایع دستی هم اشاره کرد و افزود: مهم ترین برنامه شرکت در نمایشگاه های سراسری و منطقه ای و برگزاری نمایشگاه های شهرستانی است و در هفته صنایع دستی هم تعدادی از این نمایشگاه ها را در شهرستان های استان افتتاح خواهد شد.

وی اظهار داشت: مشکل بعدی تامین مواد اولیه است به خاطر این که خود صنعت گران نه خرید عمده ای دارند و نه توان خرید عمده را دارند و در کل تعداد رشته های صنعت گران در هر شهرستان محدود است و بعضی شهرستان ها تعداد رشته ها محدود است به عنوان مثال رشته چرم را در شهرستانی دو یا سه نفر بیشتر نداشته باشند که تامین مواد اولیه و فروشگاهی که بتوانند داشته باشند در شهرستان نیست و کم است و در این رابطه هم به دنبال راهکار کاهش فشار بر روی صنعت گران هستیم.

توسعه بازارچه ها

هادی شاه وردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی نیز گفت: حوزه صنایع‌دستی بسیار حساس است و با توجه به شعار سال، اشتغال‌آفرینی در این حوزه بسیار مهم است.

شاهوردی افزود: اگر فعالان صنایع‌دستی خوبی داشته باشیم، گردشگری خوبی هم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اولویت در حوزه صنایع‌دستی بحث توسعه بازارچه‌ها خواهد بود و بازارچه‌های صنایع‌دستی باید در شهرستان‌هایی که ظرفیت داشته باشند، راه‌اندازی شود.

شاه وردی با بیان اینکه دنبال آمارسازی نیستیم، افزود: بازاریابی و برندسازی خیلی مهم است و باید بر روی برگزاری دوره‌های آموزشی و تسهیلات تمرکز ویژه‌ای شود.

وی تصریح کرد: باید از سمت ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی خرد و کوچک به سمت کارگاه‌های تجمیعی و بزرگ حرکت کنیم.

انتهای پیام /

کمیت بازاریابی و برندسازی صنایع دستی لنگ می‌زند / ضرورت راه‌اندازی تعاونی صنعتگران و توسعه بازارچه‌های عرضه صنایع دستی 2