دوشنبه 16 مهر 1403

کم بارشی به 70 درصد مزارع دیم استان مرکزی خسارت وارد کرد / پیش‌بینی افزایش 100 هزار تنی تولید گندم نسبت به سال گذشته

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کم بارشی به 70 درصد مزارع دیم استان مرکزی خسارت وارد کرد / پیش‌بینی افزایش 100 هزار تنی تولید گندم نسبت به سال گذشته

زاهدی گفت: امسال علیرغم شرایط خشکسالی و غیرقابل برداشت بودن 60 تا 70 درصد مزارع دیم در استان مرکزی اما تولید گندم نسبت به سال گذشته که 180 هزار تن گندم از مزارع برداشت شد حدود 100 هزار تن افزایش خواهد یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد زاهدی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ درخصوص آخرین وضعیت برداشت گندم از مزراع سطح استان مرکزی گفت: برداشت گندم آبی در دشت مرکزی ساوه آغازشده و در مناطق عمده که سردسیرتر هستند عملیات برداشت از اواخر خردادماه آغاز خواهد شد همچنین کشت گندم دیم نیز تقریباً از 15 روز دیگر در مناطق سرد برداشت خواهد شد.

زاهدی با بیان اینکه در سال زراعی جاری در استان مرکزی 45 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و نزدیک به 200 هزار هکتار به کشت دیم اختصاصی دارد افزود: اکثر دیمزارهای استان به علت کم‌بارشی، وضعیت اقلیمی و وزش بادهای شدید دچار تنش شدند که پیش‌بینی می‌شود 60 تا 70 درصد از مزارع دیم به دلیل خسارات وارده غیرقابل‌برداشت باشد. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: عملاً برداشت حدود 100 هزار تن گندم دیم از مزارع استان پیش‌بینی می‌شود که این عدد برای مزارع آبی حدود 180 هزار تن خواهد بود هرچند گندم‌های آبی نیز تحت تأثیر تنش‌های خشکسالی و باد قرار گرفتند اما درهرحال به خاطر شرایط آبیاری وضعیتی مطلوبی دارند. وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال در استان مرکزی درمجموع 280 هزار تن تولید گندم داشته باشیم و اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که اختلاف قیمت 11 هزار و 500 تومان گندم به نسبت محصولاتی مثل جو که در علوفه مصرف می‌شوند همین‌طور ثابت باشد پیش‌بینی می‌کنیم کشاورزان از تحویل گندم به مراکز خرید استقبال خوبی داشته باشند و خرید تضمینی گندم در استان به بالای 200 هزار تن برسد. زاهدی ادامه داد: اگر قیمت علوفه و خوراک دام از تعادل خارج شود این احتمال که گندم به مراکز خرید دولتی تحویل نشود بیشتر خواهد شد و بتبع میزان خرید نیز به زیر 200 هزار تن کاهش خواهد یافت. این مقام مسئول اظهار داشت: علیرغم شرایط خشکسالی امسال تولید گندم در استان نسبت به سال گذشته که 180 هزار تن گندم از مزارع برداشت شد حدود 100 هزار تن افزایش خواهد یافت، میزان خرید تضمینی گندم نیز در سال گذشته 87 هزار تن بود که امسال با قیمت مناسبی که در نظر گرفته‌شده تقریباً دو برابر افزایش خواهد داشت. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه 32 مرکز خرید برای تحویل گندم از سوی کشاورزان استان پیش‌بینی‌شده و در حال تجهیز هستند گفت: درهرصورت پیش‌بینی ما بین 150 تا 200 هزار تن تحویل گندم به مراکز خرید است. زاهدی در رابطه با سطح زیر کشت قراردادی محصول گندم در استان مرکزی نیز گفت: در راستای اجرایی کردن سیاست کشت قراردادی در استان مرکزی در ابتدای سال زراعی برای 10 هزار هکتار با کشاورزان قرار منعقدشده که چون نوع کشت آبی بوده هنوز برداشت آن آغاز نشده لذا برنامه‌ریزی برای خرید نیز در حال انجام است و مراکز خرید سازمان تعاون روستایی که در این طرح طرف قرارداد کشاورزان است در حال آماده‌سازی هستند. معاون جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین در خصوص ارائه تسهیلات خرید نهاده در قالب کشاورز کارت به کشاورزان استان نیز گفت: کشاورزان می‌توانند برای دریافت کشاورز کارت به شعب بانک کشاورزی مراجعه کنند و تسهیلاتی را بر اساس سطح زیر کشت خود دریافت کنند اما معمولاً 20 میلیون تومان با حداقل سطح زیرکشت قابل پرداخت است. انتهای پیام /