شنبه 2 تیر 1403

کنگره بین‌المللی دخانیات در دانشگاه تهران برگزار شد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کنگره بین‌المللی دخانیات در دانشگاه تهران برگزار شد

دومین کنگره ملی و اولین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی دانشگاه بدون دخانیات، با همکاری سازمان جهانی بهداشت (WHO) و ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دومین کنگره ملی و اولین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی دانشگاه بدون دخانیات، با همکاری سازمان جهانی بهداشت (WHO)، ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی و سایر وزارتخانه‌ها و نهاد‌های ملی و بین‌المللی به میزبانی مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران در محل تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران روز یکشنبه، 20 خرداد ماه 1403 با شرکت بیش از 500 نفر به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در افتتاحیه کنگره غلامعلی افروز، دبیر علمی کنگره و استاد ممتاز دانشگاه تهران، ضمن تشکر از ریاست دانشگاه، معاونت دانشجویی، مدیر مرکز مشاوره و سایر حضار، به تعداد زیاد مقالات و آثار دریافت شده و ارزشمند بودن و سطح بالای مقالات و آثار اشاره داشتند؛ ایشان با توجه به آمار بالای مصرف دخانیات در جوانان، نقش مسئولین دانشگاه در حوزه پیشگیری از دخانیات را بسیار مؤثر دانستند.

در ادامه فاطیما العوا، مشاور برنامه ابتکار عمل بدون دخانیات منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ضمن تبریک به جمهوری اسلامی ایران به جهت موفقیت در منطقه برای مقابله با استعمال دخانیات، نتایج و گزارشاتی از سازمان بهداشت جهانی در خصوص خطرات جانی مصرف دخانیات، ارائه دادند.

علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه تهران نیز با اشاره به افزایش مصرف دخانیات در جوانان و دانشگاه و به ویژه خوابگاه‌ها بر اهمیت فعالیت بیشتر در حوزه پیشگیری از مصرف دخانیات تاکید نمودند و ضمن تشکر از دانشجویان فعال در حیطه مبارزه با دخانیات، خاطرنشان نمودند که با وجود روند کاهش مصرف دخانیات در نتیجه اقدامات دانشگاه و فعالان این حوزه، همچنان نیازمند اقدامات بیشتر و مستمری هستیم.

محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، با اشاره به آمار مصرف دخانیات در دانشجویان دانشگاه‌های کشور، دخانیات را یکی از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر دانستند؛ و بر تأثیر "فرهنگ سازی" در حوزه کاهش مصرف دخانیات تاکید فراوان داشتند.

حمید صاحب، مدیر کل سلامت شهرداری تهران، ضمن ابراز خرسندی از توجه دانشگاه و نهاد علم به مسأله‌ی دخانیات، بر تأثیر فراوان فرهنگ و آموزش در پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی تاکید نمودند و خاطرنشان نمودند که "دانش" به تنهایی باعث کاهش استعمال دخانیات نمی‌گردد بلکه شخصیت و هویت تغییریافته افراد براثر مصرف دخانیات بر ادامه‌ی مصرف دامن میزند.

حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در رابطه با وضعیت اجرای راهکار‌های کاهش تقاضای دخانیات در برنامه ملی کنترل دخانیات مطالبی ارائه نمودند؛ ایشان وضعیت اجرای راهبرد‌های کاهش تقاضا در کشور را مطرح نموده و به برنامه‌ها و اهداف اختصاصی برنامه‌های کاهش مصرف دخانیات دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد اشاره نمودند.

آذرخش مکری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر دو عامل روانشناختی تعیین کننده در مصرف یا عدم مصرف دخانیات: "خودکارآمدی" و "احساس نترس بودن" تاکید نمودند؛ همچنین تمرکز بر "بیماری زایی" و "تأثیر دود دست دوم بر کودکان" را نکته مهمی در زمینه ترک دخانیات دانستند. ایشان در نهایت راهکار‌ها و مداخلات دارویی و غیردارویی در این حوزه را مورد بررسی قرار دادند.

در پایان زهره عزیزی، دبیر اجرایی کنگره و مدیر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه تهران، ضمن تشکر از کنشگران این حوزه، با توجه به شدت پیامد‌های منفی مصرف دخانیات برای جمعیت جوان و دانشجو، بر نقش جامع و یکپارچه دانشگاه در امر پیشگیری در این حوزه اشاره داشتند؛ همچنین ایشان ضمن توضیح مراحل اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات، گزارشی از اقدامات انجام شده دانشگاه بدون دخانیات را ارائه دادند.

این کنگره بعد از تقدیر از برگزیدگان آثار پایان یافت.