دوشنبه 16 مهر 1403

کهگیلویه‌وبویراحمد همچنان منتظر مرکز پرتو درمانی / علوم پزشکی چاره‌اندیشی کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کهگیلویه‌وبویراحمد همچنان منتظر مرکز پرتو درمانی / علوم پزشکی چاره‌اندیشی کند

علوم پزشکی کهگیلویه‌وبویراحمد با فراهم ساختن زیرساخت‌های عمرانی و تجهیزاتی برای دریافت مجوز از وزارت بهداشت چاره‌اندیشی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس سال‌های زیادی است حاشیه نسخه علوم پزشکی استان برای درمان مردم کهگیلویه و بویراحمد شده و مردم همچنان امید وار هستند، دولت جدید مُسکنی قوی برای دردهایشان باشد.

بر اساس آمار سال گذشته بالغ بر 6هزار نفر از مردم استان مبتلا به سرطان هستند و علاوه بر مشکلات اقتصادی و درد بیماری نبود مراکز پرتو درمانی تنشان را رنج می دهد.

این روزها هزینه های رفت و آمد به مراکز درمانی سایر استانها بیش از هزینه درمان به خانواده ها فشار اقتصادی وارد می کند و این بیماری خاص بدون شک بیش از اینکه برای بیمار عزاب آور باشد فشار روحی مضاعفتری را به خانواده ها وارد می کند و دیگر هزار نفر درگیر بیماری نیستند و حداقل 25 هزار کهگیلویه و بویراحمدی را درگیر می کند.

کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر تنها استانهای کشور هستند که مرکز پرتودرمانی ندارند و استان ما تنها یک مرکز شیمی درمانی است و شکی نیست هرگز این مرکز نمی تواند پاسخگوی این حجم بیمار باشد و بیماران و خانواده هایشان باید آواره پیاده رو های استان های همجوار باشند.

راه اندازی مرکز پرتو درمانی از ید علوم پزشکی استان خارج است و نیازمند مجوزهای وزارت خانه ای است اما لازمه صدور این مجوز ها ایجاد زیرساخت است که متاسفانه همه حواشی این دانشگاه که ما نمی خواهیم به آن بپردازیم استان را از داشتن آن محروم ساخته است.

دبیر کمسیون دارو و تجهیزات پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور پیشتر اذعان داشت: شیب افزایش ابتلای سالیانه به سرطان در ایران بالاتر از متوسط جهانی است و در آینده قطعا شاهد رشد شدید آمار دچار شدن به سرطان خواهیم بود؛ به نحوی که پیش بینی می شود در سال 2040، آمار ابتلا به سرطان در جهان حدود 63 درصد افزایش یابد، اما احتمالا رشد بروز سالانه سرطان در ایران بیش از 115 درصد خواهد بود.

این متخصص درمان سرطان ادامه داد: احتمال رشد شدید آمار ابتلا به سرطان در ایران در سال های آتی نشان می دهد که ما حتما باید برای بهبود زیرساخت های درمان این بیماری در کشورمان سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم. البته قطعا ارتقای زیرساخت های درمان سرطان در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود، ولی با توجه به این که همین حالا سرطان دومین عامل مرگ بر اثر ابتلا به بیماری های غیرواگیر در جهان محسوب می شود، ما از اکنون باید به فکر تقویت امکانات کشور برای مبارزه با سرطان باشیم.

فراموش نکنیم سرطان دومین عامل مرگ و میر کهگیلویه و بویراحمدی ها به اذعان مسئولان است وباید برای فقر زیرساخت درمانی سرطان و افزایش روز افزون این بیماری در استان چاره اندیشی شود.

انتهای پیام /