یک‌شنبه 6 آبان 1403

کیف قطع اینترنت دست کیست؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
کیف قطع اینترنت دست کیست؟

ایران در سال 2022 مجموعا 11مورد محدودیت اینترنتی را تجربه کرده که شامل فیلترینگ دو شبکه‌اجتماعی، 5قطعی سراسری و 4 قطعی منطقه‌ای اینترنت بوده است.

اخیرا فردی به‌عنوان کارشناس در صداوسیما ادعا کرده بود، رئیس‌جمهور آمریکا همیشه یک کیف همراهش است که در آن دکمه‌هایی به اسم Kill Internet وجود دارد که اگر آنها را فشار دهد، اینترنت جهان قطع می‌شود. این اظهارنظر درحالی مطرح شده که ایران در سال 2022 مجموعا 11مورد محدودیت اینترنتی را تجربه کرده که شامل فیلترینگ دو شبکه‌اجتماعی، 5قطعی سراسری و 4 قطعی منطقه‌ای اینترنت بوده است.

طبق گزارش سرف‌شارک، 10مورد از محدودیت‌های اینترنت در ایران مربوط به اعتراضات بوده و دولت ایران نیز به همین دلیل در سال گذشته میلادی دو شبکه‌اجتماعی اینستاگرام و واتس‌آپ را فیلتر، اینترنت چهار منطقه را قطع و در پنج مورد اقدام به قطع سراسری اینترنت کرده است.

ایران در زمینه بیشترین تعداد «محدودیت‌های طولانی» هم رکورددار است؛ آمارهای سرف‌شارک نشان می‌دهد که کشور ما در سال 2022، به مدت دو هزار و 424ساعت محدودیت واتس‌آپ و اینستاگرام را تجربه کرده، اسکایپ محدودیت دو هزار و 353ساعتی داشته، قطع اینترنت در کردستان به مدت 336ساعت ادامه داشته و قطع اینترنت سراسری هم به مدت 330ساعت رخ داده است.

به گزارش statista، طبق مطالعات آنلاین شرکت امنیت و حریم خصوصی Surfshark در مورد 193کشور عضو سازمان‌ملل، در حال حاضر حدود 2درصد از کشورهای مورد بررسی، دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های ارتباطی را مسدود کرده‌اند. چین، کره شمالی، ایران و ترکمنستان. همچنین درخصوص سایر کشورهای جهان، هیچ کشور اروپایی‌ای به‌جز چند کشور ازجمله ترکیه و بلاروس، شبکه‌های اجتماعی را فیلتر نکرده است. تنها دو کشور بلاروس و ترکیه، رسانه سانسورهای شدید دارد. هیچ‌کدام از برنامه‌های پیام‌رسان در اروپا فیلتر نیستند./ هم‌میهن

هم اکنون دیگران می خوانند 6 بهمن 1401 - 08:33

بیشتر بخوانید

کیف قطع اینترنت دست کیست؟ 2