پنج‌شنبه 19 مهر 1403

گردشگران در وقوع آتش‌سوزی منطقه خائیز تنگستان دخیل بودند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گردشگران در وقوع آتش‌سوزی منطقه خائیز تنگستان دخیل بودند

بوشهر - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: بررسی‌های اولیه برای تعیین علل و عوامل وقوع آتش‌سوزی منطقه خائیز تنگستان حکایت از دخیل بودن گردشگران در ایجاد این حادثه گسترده دارد.

فرهاد قلی نژاد روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با بررسی دقیق‌تر جزئیات بیشتری از عوامل این حادثه اعلام خواهد شد.

وی یادآورشد: از روز گذشته نیز محیط بانان منطقه با همکاری نیروهای مردمی تلاش وسیعی برای اطفا حریق در این منطقه داشتند و در طول شبانه روز با کمترین امکانات تلاش دارند که از پیشروی آتش به دیگر مراتع جلوگیری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: این سازمان با همکاری منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌ها باید با تمام توان در حفاظت و حراست این مناطق تلاش کند.

قلی نژاد ادامه داد: افزایش میزان بارندگی‌ها در ماه‌های آخر سال که موجب افزایش تراکم و پوشش گیاهی و رشد بالای گیاهان در مناطق بویژه نقاط حساس به آتش شده‌است.

وی اظهارداشت: حضور گردشگران و طبیعت دوستان در مناطق و محدوده‌های حساس باعث خطر آتش‌سوزی در مناطق و عرصه‌های طبیعی استان بوشهر می‌شود. قلی نژاد بیان کرد: به منظور پیشگیری از آتش‌سوزی درمناطق افزایش فرهنگ زیست محیطی و آموزش مردم درمورد چگونگی حضور در عرصه‌های طبیعی و استفاده از این مواهب الهی امری ضروری است.

وی گفت: در برخی موارد بر اثر نبود آگاهی لازم و رعایت مسائل ایمنی و زیست محیطی در زمان حضور در عرصه‌های طبیعی خسارات زیادی به طبیعت استان بوشهر وارد می شود که غیرقابل جبران و یا هزینه‌های خیلی زیادی به طبیعت تحمیل میکند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان بوشهر گفت: در ماه‌های اخیر در چندین مرحله آتش‌سوزی در مناطق مختلف استان (پارک ملی دریایی نایبند، منطقه حفاظت شده کوه بیرمی، منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش) رخ داده که با همکاری برخی نهادها و ارگان‌های مرتبط مهار شده است.

غلامرضا فقیه افزود: در روزهای اخیر آتش سوزی بزرگی در عرصه طبیعی دهرود دربخش ارم شهرستان دشتستان رخ داد که ماموران اجرایی پاسگاه شهید محمدی بوشکان و محیط زیست این شهرستان از زمان وقوع حادثه آتش‌سوزی در منطقه حضور داشته و در کنار نیروهای منابع طبیعی، هلال احمر، بسیج و نیروهای مردمی تا پایان مهار آتش سوزی در منطقه دهرود که به مدت چهار روز طول کشید حضور داشتند.

وی گفت: با توجه به حجم زیای آتش‌سوزی در منطقه به علت صعب العبور بودن و محدوده زیادی از عرصه‌های طبیعی مورد حریق قرار گرفت که هنوز بطور کامل میزان و مساحت دقیق خسارت تعیین نشده‌است.

*س_برچسب‌ها_س*