پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

گردشگری به عنوان مکمل اقتصادی پذیرش نشد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مصطفی فاطمی بعدازظهر دوشنبه در مراسم افتتاح دبیرخانه پروژه منطقه‌ای غرب مازندران، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر با بیان اینکه این پروژه زیرساختی یکی از پروژه‌های مهم و به عنوان مدل توسعه نقطه‌ای است، خاطر نشان کرد: شهرها به مانند آدم‌ها دارای شخصیت و هویت بوده و ساختار معماری آن به مانند لباس شهرها هستند.

وی افزود: تمامی داشته‌های منحصر به فرد یک منطقه می‌تواند به عنوان نماد و کاراکتر در ایجاد هویت تجاری یک منطقه نقش ایفا کند.

فاطمی با اینکه خطه شمال با دارا بودن ویژگی‌های خدادادی، از اهمیت بسزایی در بخش گردشگری برخوردار است، تصریح کرد: در بیشتر کشورهای پیشرفته، گردشگری به عنوان اقتصاد مکمل پذیرفته شده لیکن این مهم هنوز در کشور آن طور که باید پذیرفته نشده است.

این مسئول ادامه داد: بسیاری از فرآیندها در حال حاضر در بیشتر مناطق مان صرفه اقتصادی ندارد مانند شیلات، لیکن اگر این صنعت تبدیل به غذای دریایی شده و به گردشگران عرضه شود، ارزش افزوده برای آن ایجاد می‌شود.

مدیرکل توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه رونق گردشگری سبب زنده ماندن شهرها می‌شود، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این نقطه مدل توسعه نقطه‌ای طراحی شده است زیرا امکان اختصاص اعتبار از سوی دولت به تمامی روستاها و شهرهای کشور وجود ندارد، به همین دلیل توسعه‌ی نقطه‌ای بهترین روش جهت انجام این پروژه است.

فاطمی بیان کرد: برای رسیدن به این نوع توسعه، عاملان توسعه گردشگری به نقاط پایلوت این پروژه می‌روند و به جوامع محلی آموزش می‌دهند که چگونه با حفظ زیست بوم از داشته‌های خود ارزش افزوده ایجاد کرده و یک منطقه زنده با اقتصاد پویا داشته باشند.

وی تاکید کرد: عامل توسعه در واقع در مناطق پایلوت، پلان‌های توسعه را چیده و سیاست گذاری ها در آن منطقه را مشخص می‌کند.

این مسئول بار دیگر از اهمیت پروژه برندسازی منطقه‌ای غرب مازندران به عنوان یک پروژه‌ی زیرساختی و کلیدی در توسعه گردشگری و کسب و کار منطقه سخن گفت و خواستار مشارکت و همراهی دولتمردان و جوامع محلی از این پروژه شد.