یک‌شنبه 15 مهر 1403

گروه‌های پرخطر تحت پوشش بهزیستی زنجان واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گروه‌های پرخطر تحت پوشش بهزیستی زنجان واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: با پایش‌های انجام شده 945 نفر از افراد پرخطر تحت پوشش بهزیستی برای تزریق واکسن آنفلوانزا به دانشگاه علوم پزشکی استان معرفی شده‌اند.

محمد محمدی قیداری روز یکشنبه جمع نمایندگان نابینایان، ناشنوایان و سالمندان استان و با گرامیداشت روز معلولان شنوایی، بینایی، سالمندان و روز جهانی کودک افزود: تمامی مددجویان ساکن در مراکز بهزیستی دارای گروه های پرخطر و معلولینی که ایمنی جسمی کمتری دارند برای دریافت واکسن آنفلوانزا به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی معرفی شده اند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر 10 مرکز شبانه روزی توانبخشی تحت نظارت بهزیستی در سطح استان فعال هستند که نزدیک به 800 مددجو شامل سالمندان، مددجویان کم توان ذهنی و بیماران روانی را نگهداری می‌کنند و با احتساب ایتام و مراکز ترک اعتیاد در مجموع یکهزارو 100 نفر در این گونه مراکز تحت درمان ومراقبت هستند.

این مسؤول ادامه داد: به رغم شرایط تحریم اقتصادی و خسارات ناشی از کرونا در زمینه وسایل کمک توانبخشی و توانپزشکی از قبیل سمعک، ویلچر، تشک مواج، عینک و... پشت نوبتی خاصی نداریم و این خدمات به صورت رایگان در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد. محمدی اظهار داشت: حوزه توانبخشی بهزیستی مجموعه‌ای است که اقدامات هدفمند را در جهت قادرسازی شخص معلول، به منظور دستیابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی، حسی، ذهنی روانی، اجتماعی و حفظ این توانایی ها انجام می دهد و بر این اساس فعالیت عمده این مجموعه تغییر زندگی معلولین برای استقلال بیشتر است.

وی اظهار داشت: درحوزه توانبخشی در حال حاضر 22 هزار و 523 معلولیت ثبت شده با 21 هزارو 784 پرونده تحت حمایت سازمان وجود دارد که 1.7 درصد از جمعیت کل استان را شامل می شود.

محمدی گفت: بر این اساس 28 درصد این افراد به تعداد 14 هزار 418 خانوار از معلولین و بیماران اعصاب و روان مستمری بگیر این اداره کل هستند که خدمات لازم را دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: تعداد 63 مرکز غیردولتی (روزانه، شبانه روزی، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک) در حوزه توانبخشی وجود دارد که در مجموع 7.5 درصد معلولان شامل هفت هزار و 978 معلول بهره مند از خدمات این مراکز هستند.

وی یادآوری کرد: از تعداد کل معلولین 328 فرد معلول ضایعه نخاعی بوده که به این افراد خدمات ویژه شامل خدمات توانپزشکی، حق پرستاری و سایر خدمات مددکاری ارائه می شود.

به گفته این مسؤول، مابقی معلولین تحت پوشش شامل 69 درصد باقی مانده با توجه به عدم احراز شرایط دریافت مستمری از خدمات مددکاری، مشاوره های تخصصی و سایر برنامه های سازمان بهره مند هستند.

*س_برچسب‌ها_س*