جمعه 28 اردیبهشت 1403

گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه بحرین و مصر درباره لیبی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گفت وگوی تلفنی وزیران خارجه بحرین و مصر درباره لیبی

تهران - ایرنا - وزیر خارجه بحرین در تماس تلفنی با همتای مصری خود، ضمن حمایت از تلاشهای قاهره درباره رویدادهای لیبی ادعا کرد که مصر نقش مهمی در تحولات این کشور ایفا می‌کند.

به گزارش امروز (دوشنبه) شبکه خبری «اخبار الیوم» مصر، «عبداللطیف راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین در این تماس تلفنی با بیان اینکه منامه و قاهره از روابط نزدیک و دوستانه‌ای داشته اند، تأکید کرد که امنیت مصر بخش جدایی‌ناپذیر از امنیت بحرین است و ما از تلاش این کشور برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات مختلف که امنیت و ثبات ملی مصر را برهم زند و نیز حل بحران لیبی حمایت می‌کنیم.

در همین راستا وبگاه «نبض بحرین» نیز با انتشار این خبر بر حمایت منامه از قاهره در برابر تهدیدات امنیتی تاکید کرد و روابط بین دو کشور و پیشرفت مصر در زمینه‌های مختلف را ستود.

بر این اساس روزنامه «العنوان» لیبی در خبری با عنوان «بحرین از تلاش مصر برای حل بحران لیبی حمایت می کند» نوشت: الزیانی بر حمایت از ابتکار عمل قاهره برای دعوت از همه طرف‌های درگیر در لیبی برای برقراری آتش‌بس فوری و حفظ منافع ملی آن تاکید کرد.

در مقابل، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز از تحکیم روابط با بحرین تاکید کرد و از مواضع این کشور در حمایت از امنیت و ثبات مصر قدردانی کرد.

شبکه خبری 218 لیبی نیز در گزارشی با عنوان «حمایت بحرین، بحران لیبی را فروکش خواهد کرد» به تماس تلفنی دو وزیر خارجه بحرین و مصر اشاره کرد و نسبت به مواضع دو کشور در حل بحران موجود در لیبی ابراز امیدواری نمود.

شکری وزیر خارجه مصر پیش از این اعلام کرده بود که کشورش اوضاع لیبی را زیر نظر دارد و از همه طرف‌های درگیر در این کشور می‌خواهد با اجرای «پیشنهاد قاهره» آتش‌بس را برقرار و گفت و گوی سیاسی را آغاز کنند تا از بروز دور جدیدی از ناآرامی‌ها در لیبی جلوگیری شود.

وی تصریج کرد: مصر پیشنهاد کرده که با برگزاری نشست وزرای خارجه درباره مساله لیبی، راه حل سیاسی همه جانبه‌ای برای این مساله اندیشیده شود.

پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی در سال 2011 (1389)، این کشور عملا به 2 بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی به مرکزیت طرابلس، دولت موسوم به «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» بر سرکار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی این کشور، «خلیفه حفتر» یک ژنرال بازنشسته، کنترل این منطقه را در دست دارد.

در جنگ لیبی نیز مصر در کنار روسیه، فرانسه، امارات متحده عربی و عربستان از ژنرال حفتر و ترکیه نیز در کنار قطر و ایتالیا از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می‌کند.

*س_برچسب‌ها_س*