پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها از پنجشنبه

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها از پنجشنبه

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده طرف‌ها احتمالا در نظر دارند پنجشنبه برای ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین بازگردند.

به گزارش فارس، برخی منابع خبری مدعی شده‌اند احتمال دارد هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه 1+4 روز پنجشنبه به محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بازگردند.

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده طرف‌ها احتمالا در نظر دارند پنجشنبه برای ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین بازگردند. او با وجود این گفته که این تاریخ هنوز مورد تأیید همه طرف‌ها نیست.

«لورا روزن»، خبرنگار المانیتور که اخبار ایران را پوشش می‌هد نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که هیأت‌های مذاکره‌کننده قصد دارند پنجشنبه به وین بازگردند.

هنوز منابع رسمی این تاریخ را تأیید نکرده‌اند.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از دوشنبه هفته گذشته (8 آذرماه /29 نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد و جمعه به پایان رسید.

ایران در جریان این مذاکرات دو سند در دو حیطه رفع تحریم‌ها آمریکا و تعهدات هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد.

پس از ارائه این اسناد طرف‌های اروپایی که انتظار نداشتند با پیشنهادات مدون ایران در این دو حیطه مواجه شوند درخواست کردند که برای رایزنی‌های بیشتر با مقام‌های کشورهای خود، به پایتخت‌هایشان بازگردند.

ایران اعلام کرده که این طرح‌ها بر سند برجام و پیش‌نویس حاصل‌شده در 6 دور پیشین مذاکرات وین استوار است.

پس از ارائه این سندها توسط ایران، کشورهای غربی که به دنبال تحمیل تعهدات حداکثری به ایران در ازای پایبندی حداقلی خودشان به توافق هستند بازی مقصرنمایی علیه تیم مذاکره‌کننده ایران را در دستور کار قرار داده و تلاش کردند تهران را به طرح خواسته‌های خارج از برجام بدون در نظر گرفتن دور قبلی گفت‌وگوها متهم کنند.

این دور از مذاکرات وین نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز 6 دور گفت‌وگو میان ایران و گروه 1+4 (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه 1+4 بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.