جمعه 7 اردیبهشت 1403

227 گونه قاچاق از حیوانات بومی شرق آسیا در سردشت کشف شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
227 گونه قاچاق از حیوانات بومی شرق آسیا در سردشت کشف شد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: از ابتدای امسال تاکنون ماموران یگان حفاظت این اداره موفق به کشف و ضبط 200 قطعه انواع پرنده و 27 قلاده میمون قاچاق از گونه‌های مختلف بومی کشورهای شرق آسیا در این شهرستان شدند.

خالد بایزیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پلیس حیات وحش این شهرستان با همکاری هنگ مرزی این وحوش قاچاق را که شامل 200 قطعه انواع پرنده از جمله قرقاول، طاووس سفید، شترمرغ، طوطی، قناری و 27 قلاده میمون از خانواده "ماکاکا" و از جنس "رازوس" بودند، را از متخلفانی که قصد انتقال غیرقانونی آنها را داشتند، کشف و ضبط کردند.

وی ارزش ریالی این گونه‌ها را بیش از سه میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این وحوش را قاچاقچیان از جنگل‌های جنوب شرق آسیا شکار کرده و قصد داشتند از مسیر ایران به اروپا انتقال دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت بیان کرد: در این زمینه 10 نفر دستگیر و پرونده آنها جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شده است.

بایزیدی ادامه داد: تعیین تکلیف این گونه‌ها برای برگشت به مناطق بومی خود برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است که از این طریق به کشورهای مبدا انتقال داده و رهاسازی شوند.

شهرستان مرزی سردشت با کشور عراق 100 کیلومتر مرز مشترک دارد؛ این شهرستان با چهار شهر، 2 بخش، 6 دهستان و جمعیت 120 هزار نفری در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

این شهرستان دارای 90 هزار هکتار جنگل و 30 هزار هکتار مرتع با 11 هزار هکتار منطقه حفاظت شده است.

بیش از 30 تنوع گونه جانوری شامل خرس قهوه‌ای، گراز وحشی، سمندر کردستانی، لاک پشت ماهمیزی، سنجاب ایرانی و از پرنده ها، شاهین، عقاب، کبک و جغد و انواع دیگری از پرندگان آبزی و کنار آبزی در این شهرستان زیست می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*