یک‌شنبه 1 مهر 1403

یک پنجم حقوق‌بگیران در سال 1401 کمتر از حداقل دستمزد دریافتی داشتند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
یک پنجم حقوق‌بگیران در سال 1401 کمتر از حداقل دستمزد دریافتی داشتند

هم‌مهین نوشت: در سالی که طبق گزارش معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خط فقر خانواده چهارنفره به‌طور میانگین در کشور 7میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده، به‌طور متوسط 21 درصد از شاغلان کشور کمتر از 5 میلیون و 700 هزار تومان دریافتی داشته‌اند.

چهره فقر را میتوان با کنار هم گذاشتن این آمار دید؛ آماری که از یک نظرسنجی در جاب‌ویژن به دست آمده است، نشان میدهد حدود یک‌سوم شاغلان در شهرهای گرگان، یاسوج، بیرجند، خرم‌آباد و رشت از حداقل دستمزد اعلامی وزارت کار در سال 1401، دستمزد کمتری دریافت کرده‌اند.

دریافت دستمزدی با فاصله بیش از 2 میلیون تومانی از خط فقر اعلام‌شده، یعنی نزدیک شدن به فقر مطلق. یعنی حدود یک‌سوم از شاغلان در شهرهای اشاره‌شده به فقر مطلق نزدیک شده‌اند.

در سایر شهرها هم وضعیت بهتری وجود ندارد. در اغلب شهرها بالای 20درصد جمعیت شاغلان کمتر از حداقل حقوق دریافتی داشته‌اند و تنها شهری که فقط 8 درصد از شاغلانش کمتر از حداقل اعلامی، حقوق گرفته، تهران بوده است. اما به این نکته بسیار مهم توجه کنید که خط فقر در شهرهای بزرگ و تهران بسیار بالاتر از متوسط اعلام شده است.

خط فقر اعلام‌شده برای تهران 14 میلیون و 700 هزار تومان بوده است. یعنی حداقل دستمزد سال گذشته برای تهرانیها، به‌معنای دریافت حقوقی 9میلیون تومان کمتر از خط فقر است.

در نظرسنجی جاب‌ویژن 74 هزار نفر در 79 گروه شغلی و از 454 شهر مختلف شرکت کرده‌اند. این نظرسنجی که در بهمن و اسفند 1401 انجام شده و دادههای مهم آن به‌صورت اختصاصی در اختیار روزنامه هم‌میهن قرار گرفته است، نتایج قابل‌تامل و تاسف‌انگیزی را به دست میدهد.

در کنار خیل عظیم حداقل‌بگیران در کشور، هستند افرادی که حقوقهایی نزدیک به 300 میلیون تومان در ماه دریافت میکنند. بالاترین ارقام دریافتی اعلام‌شده 280 میلیون تومان در ماه در شهر تهران و 270 میلیون تومان در ماه در شهر اصفهان بوده است. در مشهد و ساری هم دریافتیهایی بالای 200 میلیون تومان در ماه ذکر شده که این شهرها را در صدر لیست بیشترین دریافت‌کنندگان حقوق قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

46220

کد خبر 1756370