چهارشنبه 18 مهر 1403

15 رشته قنات در ایرانشهر احیا شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
15 رشته قنات در ایرانشهر احیا شد

زاهدان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با احیای 15 رشته قنات در بخش مرکزی این شهرستان بیش‌از 250 هکتار از زمین‌های کشاورزی این بخش بعد از 15 سال زیر کشت رفت.

مجید فیاضی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: احیای دوباره 15 رشته قنات موجب ایجاد انگیزه بیشتر در کشاورزان برای کشت انواع محصولات زراعی و باغی شده است.

وی افزود: با احیای این قنوات هم‌اینک این رشته قنات‌ها با میزان آبدهی نزدیک به پنج لیتر بر ثانیه امید را به کشاورزان بخش مرکزی بویژه دهستان دامن بازگردانده است.

مدیر جهادکشاورزی ایرانشهر بیان کرد: لایروبی، کول‌گذاری و ریزش‌برداری از مهمترین اقدامات انجام شده در مرمت و بهسازی قنوات دهستان دامن این شهرستان است.

وی با بیان اینکه این قنوات بطول 2 هزار و 300 متر اجرا شده افزود: برای اجرای این قنات‌ها بیش‌از 13 میلیارد ریال هزینه شده است.

فیاضی ابراز امیدواری کرد که بتوان قنات را به عنوان یک منبع آبی مهم، تاریخی و قابل اتکا حفظ کرد تا توسعه، پایداری و ثبات کشاورزی در شهرستان ایرانشهر حفظ شود.

وی با بیان اینکه این قنوات پس از گذشت پنج تا 15 سال دوباره احیا شدند افزود: قنات یکی از دیرینه‌ترین و با صرفه‌ترین روش‌های استخراج آب‌های زیرزمینی است.

مدیرجهادکشاورزی ایرانشهر ادامه داد: احیای قنوات مطمئن‌ترین و پایدارترین گزینه در بهره‌برداری مطلوب و منطقی از سفره‌های آب زیرزمینی است.

وی بیان کرد: قنوات از قدیم منبع تامین آب برای کشاورزی به شمار می‌آمده و به عنوان یک میراث فرهنگی اجتماعی دارای اهمیت خاصی نزد مردم برخوردار هستند.

*س_برچسب‌ها_س*