دوشنبه 9 مهر 1403

150 هزار مترمکعب آب شیرین کن در استان بوشهر در دست ساخت است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
150 هزار مترمکعب آب شیرین کن در استان بوشهر در دست ساخت است

بوشهر - ایرنا - مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: برای کاهش وابستگی به منابع آبی خارج از استان 150 هزار مترمکعب آب‌شیرین کن در قالب 14 سایت در این استان در دست ساخت است.

عبدالحمید حمزه پور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ساخت این پروژه‌های آب‌شیرین کن در استان بوشهر یکهزار میلیارد تومان اعتبار هزینه دارد.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این آب‌شیرین کن‌ها تا سال 1401 میزان وابستگی استان بوشهر از نظر منابع آبی به خارج از این استان 20 درصد کاهش می‌یابد و در مجموع ظرفیت تامین و تولید آب از منابع داخلی استان بوشهر به 40 درصد نیاز مصرفی این استان می‌رسد و وابستگی به منابع آبی خارج استان از 80 به 60 درصد کاهش می‌یابد.

حمزه پور اضافه کرد: با توجه به اینکه احداث آب‌شیرین کن‌ها از محل منابع ارزی انجام می‌شود همچنین بخشی از تجهیزات مورد نیاز این واحدها نیز از خارج از کشور باید تامین شود که شرایط پیش آمده به طور قطع مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاران به دنبال دارد اما تلاش می‌شود واحدهای در دست اجرا براساس برنامه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به هزینه 100 هزار ریالی برای هر مترمکعب شیرین سازی آب دریا و پرداخت کامل سوبسید آن از سوی دولت، اعمال مدیریت مصرف آب از سوی مردم ضروری است.

وی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی‌های طولانی مدت و محدودیت منابع آبی به علت برداشت‌های بی‌رویه کل منابع آبی استان بویژه منابع زیرزمینی از دست رفته و در زمان حاضر 60 درصد منابع آبی مورد نیاز استان از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و 20 درصد از منطقه کازرون شامل رودخانه شاپور، چشمه ساسان و برخی چاه‌های موجود در منطقه تامین می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با حمایت استاندار تلاش شده از منابع آب داخلی استان که شامل منابع آب شور (آب دریا) است برای کاهش وابستگی استان از نظر منابع آبی به خارج از استان استفاده شود که در زمان حاضر 30 هزار مترمکعب آب شیرین کن در بوشهر و کنگان در حال تولید آب هستند.

وی ادامه داد: برای برطرف کردن مشکل کم آبی در استان بوشهر و پایدار کردن آب مورد نیاز مشترکان ظرفیت آب شیرین‌کن 10 هزار مترمکعبی بوشهر به 22هزار و 500 مترمکعب افزایش یافته و افزون براین نیز امسال تاکنون نسبت به احیا، حفر، تجهیز و اجاره 10 حلقه چاه در مناطق مختلف استان بوشهر اقدام شده‌است.

حمزه پور در باره آبرسانی روستایی گفت: با پی‌گیری‌های انجام شده 200 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای پروژه‌های آبرسانی روستایی شامل نوسازی، بازسازی شبکه، احداث مخازن و حفر و تجهیز چاه‌ها تخصیص یافته است.

وی یادآور شد: حداکثر سرانه مصوب مصرف آب در شهرها و روستاهای استان به ازای هر نفر در شبانه روز بین 150 تا 200 لیتر آب در نظر گرفته شده این درحالی است که در زمان حاضر حدود 2 برابر این سرانه تامین و در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

حمزه پور ادامه داد: کمبود آب در برخی مناطق علاوه بر هدر رفت، به نوع مصرف و استفاده مشترکان برمی‌گردد که در صورت اصلاح شیوه مصرف به طور قطع هیچ کمبودی در شهرها و روستاها نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات استان بوشهر وجود انشعاب‌های غیر مجاز شهری و روستایی است و به دلیل نبود هیچ کنترلی وجود این انشعاب‌ها فشار مضاعفی به شبکه آبرسانی استان وارد می‌کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: سال گذشته سه هزار انشعاب غیر مجاز در بوشهر و دشتستان به مجاز تبدیل شد با این وجود هنوز پنج هزار انشعاب غیر مجاز در این استان وجود دارد که باید نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود.

حمزه پور ادامه داد: استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری درختان و نخیلات و گسترش خانه باغ‌ها پیرامون بعضی از شهرها از جمله بوشهر، گناوه، دیلم و تنگستان نیز برای آبرسانی به مردم مناطق پیرامونی مشکل ساز شده‌است.

وی با اشاره به فصل گرما و افزایش میزان مصرف آب گفت: توصیه می‌شود مردم بویژه در فصل گرم و با توجه به شیوع ویروس کرونا از آب موجود جز برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی استفاده نکنند تا مصرف از حد متعارف عبور نکند هرچند در زمان حاضر میزان مصرف بیش از حد است.

حمزه پور در باره وضعیت آب در جنوب استان بوشهر بیان کرد: شهرستان عسلویه دارای 20 روستا با بیش از 30 هزار نفر جمعیت است و سرانه آنها از 55 لیتر با افزایش ظرفیت محلی و استفاده از خط کوثر این ظرفیت به حدود 100 لیتر بر ثانیه رسیده‌است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر امکان تامین آب بیش از این میزان وجود ندارد و مردم باید در مصرف آب ضمن مدیریت مصرف با مسئولان آب و فاضلاب همکاری لازم را داشته باشند.

حمزه پور در مورد شهرستان تنگستان اظهارداشت: این شهرستان در نوار ساحلی قرار دارد و با داشتن 100 روستا 80 درصد جمعیت آن روستایی است درحالی که این شهرستان فاقد هر گونه منابع آب محلی است و چاه‌هایی که در سال‌های دور استفاده می‌شد نیز خشک شده و ضمن فرسودگی شبکه آبرسانی بیشتر وابستگی این شهرستان به خط کوثر است.

وی ادامه داد: همچنین در همین مدت کوتاه نزدیک به 25 لیتر بر ثانیه از ظرفیت خط کوثر به شهرها و روستاهای شهرستان تنگستان اضافه شده‌است با این حال همکاری مردم برای گذر از تابستان دراین شهرستان ضروری است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: افزون براین مناقصه احداث آب شیرین کن هفت هزار و 500 متر مکعبی برگزار و هرچند سرمایه گذار به پیشرفت مد نظر نرسیده اما به طور قطع باید تا پایان سال جاری این پروژه تکمیل شود در در غیر این صورت نسبت به فسخ قانونی قرارداد آن اقدام و در صورت بهره‌برداری از آب‌شیرین کن تنگستان تا پایان سال به طور قطع مشکل آب این شهرستان برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای پروژه‌های آبرسانی در شهرهای بوشهر و برازجان به طور تقریبی آب این شهرها پایدار شد ه‌است افزود: بخش های زیادی از مناطق جنوبی بوشهر برای نخستین بار آب این مناطق شبانه روزی و آب مناطق زیادی از شمال شهر برازجان هم که پیش از این به شکل جیره بندی بود از این حالت خارج شد ه‌است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: هنوز در بخش‌هایی از مناطق جنوبی استان پروژه‌هایی باید اجرا شود تا مشکل تامین آب در این مناطق برطرف شود همچنین برای سایر مناطق شهر بوشهر نیز بیش از 20میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و بیش از هشت کیلومتر باید اجرا شود که کل لوله‌های آن خریداری و بز ودی عملیات اجرایی آن انجام می‌شود.

حمزه پور با تاکید بر ضرورت نوسازی شبکه آبرسانی استان بوشهر گفت: میانگین هدررفت آب در این استان 30 درصد و در برخی از روستاها تا 40 درصد هم می‌رسد ولی تلاش ما این است که این را به استاندارد که حدود 15 درصد است برسانیم.

وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر 240 میلیارد ریال مطالبه دارد که از این میزان 140 میلیارد ریال خانگی و هزار و یک میلیارد ریال نیز غیر خانگی است و با توجه به اینکه این شرکت غیر دولتی و درآمد هزینه‌ای است پرداخت این مطالبات ضروری است.

حمزه پور اظهار داشت: برای اینکه ما بخواهیم آب بهتر و خدمات مطلوب‌تری به شهرها و روستاها ارائه دهیم انتظار می‌رود مردم قبض‌های حداقلی آب بها که قیمت آن در سبد خانوار خیلی پایین است را بموقع پرداخت کنند.

وی در مورد قبض‌های آب اسفند سال گذشته و فروردین ماه امسال گفت: با توجه به شیوع کرونا نیروهای ما در این ماه‌ها نتوانستند به درب منازل مراجعه کنند بنابراین درصدی از قبض‌ها به صورت علی‌الحساب با توجه به میانگین مدت مشابه صادر شد که برخی از شهروندان که حق هم داشتند اعتراض کردند و با اینکه قطعیتی در این قبض ها نیست، ما آن کار را متوقف کردیم و دیگر هیچ قبض علی‌الحسابی صادر نشد اکنون نیز ماموران قرائت به صورت حضوری به منازل مردم مراجعه و کنتورها را می خوانند.

حمزه پور افزود: درصورتی که فردی قبض علی‌الحساب را پرداخت کرده باشد بعد از اینکه قبض جدید صادر شد با میزان مصرف وی انطباق داده می‌شود و در صورتی که اضافه پرداخت کرده باشد به طور حتم در پرداخت‌های بعدی بستانکار می‌شود و اطمینان داشته باشید که حقی از کسی ضایع نخواهد شد.

وی در باره طرح های فاضلاب گفت: در زمان حاضر پروژه فاضلاب در سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم به صورت 80 درصد اجرا شده و کار بزرگی در این بخش صورت گرفته‌است.

وی با اشاره به شبکه فاضلاب بافت قدیم بوشهر ا ضافه کرد: این پروژه با 100 میلیارد تومان سال گذشته با کاری جهادی آغاز شد و در زمان حاضر کل شبکه توزیع و جمع‌آوری فاضلاب این منطقه تکمیل شده و فقط مقدار اندکی از خط اصلی لوله باقی مانده است و در حال تکمیل است.

حمزه پور گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به دفاتر آب روستایی و پیشخوان دولت نسبت خرید انشعاب فاضلاب اقدام کنند و در زمینه خرید انشعاب با مردم همکاری لازم برای پرداخت وام انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در زمان حاضر 75هزار مشترک فاضلاب در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم و 412 هزار مشترک آب در استان وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س*