دوشنبه 23 مهر 1403

2 میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
2 میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد

در سطح کشور 2 میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار وجود دارد که اگر برروی نوسازی آن‌ها تمرکز نشود تکرار بم دوم دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; ظهر امروز نشست سفیران باز آفرینی با ارتباط زنده تصویری با وزیر راه و شهرسازی به مناسبت گرامیداشت پنجم دی ماه "روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" برگزار شد.

انبوه سازان مسکن دقت بیشتری در ساخت‌ساز‌های داشته باشند  در این نشست مصطفی زینت بخش، با اشاره به زلزله بم اظهار داشت: این زلزله یک اتفاق نادر در شهر بم بود چراکه در مدت 12 ثانیه شهر بم را چنان ویران ساخت که چیزی جز خرابی از آن نماند و متاسفانه قریب به 40 هزار نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند. وی با بیان اینکه برای اولین بار پس از زلزله 1382 طرح نوسازی و مقاوم سازی مطرح شد، افزود: کاش بعد از زلزله منجیل، رودبار، طبس سفیری به بم رهسپار می‌شد و هشدار های لازم را میداد. سفیرنوسازی، مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم بیان کرد: هرچند این زلزله تبعات و مصیبت هایی در پی داشت اما برکاتی نیز به همراه داشت. چراکه یک شهر تبدیل به کارگاه و آموزشگاه شد و از تمام استان ها و حتی برخی کشور ها وارد این شهر شدند و در نهایت آیین نامه‌های مقررات ملی ساختمان و آیین نامه 2800 را تغییر دادند. زینت بخش ادامه داد: به اندازه یک قلاب بند آرماتور بندی هم که شده بابد انبوه سازان بر دقتشان بیفزایند. وی گفت: سازه‌ها در ظاهر بتنی هستند و ظاهر زیبایی دارند اما اگر اصول در آن‌ها رعایت نشود، در آنی در اثر زلزله گره های سازه از هم باز شده و ساختمان فرو خواهد ریخت. سفیرنوسازی، مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم با تاکید بر اینکه باید اطلاع رسانی به عوام و عموم مردم انجام شود گفت: چراکه هر جا مردم پای کار باشند دقت در ساخت و ساز‌ها به حد قابل توجهی خواهد رسید. وی با بیان اینکه در دنیا علم ژئوتکنیک و لرزه نگاری هنوز بحث پیش بینی زلزله بیش از چند دقیقه را نتوانسته دستیابی کند، گفت: ما در کشور حادثه خیز هستیم اما بعد از حواث توانسته‌ایم بر روی پای خود بایستیم و امروز بعد از 19 سال متوجه شدیم که می توان بم را طبق فرمایش مقام معظم رهبری مستحکم تر ساخت بنابراین می‌توانیم برای ممانعت از آسیب‌ها با رعایت اصول ساخت و ساز از خسارت‌ها جلوگیری کرد. در صورت عدم نوسازی مسکن در کشور، بم دوم تکرار می‌شود محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این نشست اظهار داشت: برنامه‌ای که امروز شکل گرفته است حاصل برنامه‌ریزی است که از خردادماه امسال انجام شده بود. وی افزود: 35 فرهیخته از بم در یک اقدام جهادی برای ساختن ایران قوی به پا خواسته‌اند و این افراد متوجه شدند که ما در کشورمان بیش از 2 میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار داریم و اگر نوسازی انجام نشود ممکن است بم دوم تکرار شود. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اذعان کرد: میزبان این رویداد بزرگ برای حضور گسترده شهرداری‌ها در این برنامه و شهرداران 105 شهر بزرگ هستند. وی گفت: 65 شهر دارای بناهای ناپایدار نیز برای اجرای نشست انتخاب شده است تا از سازندگان مسکن صمیمانه درخواست شود ساخت و ساز را با نهایت دقت در نکات انجام دهند. انتهای پیام /