شنبه 14 مهر 1403

200 خانواده در خراسان شمالی متقاضی پذیرش فرزند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
200 خانواده در خراسان شمالی متقاضی پذیرش فرزند

شیدا صباغ پور با اشاره به اینکه تمامی کودکان و نوجوانانی که در این مراکز نگهداری می شود شرایط واگذاری برای فرزند خواندگی به خانواده ها را ندارند، گفت: براساس آخرین آمارها تاکنون حدود 200 خانواده در استان خراسان شمالی در صف درخواست برای گرفتن کودک به فرزند خواندگی قرار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار عصراترک از بجنورد، شیدا صباغ پور، سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اصحاب رسانه استان اظهار داشت: فرزند خواندگی مراحل قانونی دارد که باید طی شود که براساس آخرین آمارها تاکنون حدود 200 خانواده در استان خراسان شمالی در صف درخواست برای گرفتن کودک به فرزند خواندگی قرار دارند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه تمام نوزادان یا کودکان در مراکز نگه داری به دلیل دارا بودن خانواده شرایط فرزند خواندگی را ندارند، از طرفی برخی از خانواده های متقاضی فاکتورهای مورد توجه را ندارند، این روند گاها طولانی می شود.

صباغ پور اضافه کرد: پایش پرونده ها در حوزه فرزند خواندگی در سال جاری آغاز شده است و تاکنون 30 پرونده در جریان است که بعد از بررسی های صورت گرفته و تایید صلاحیت خانواده و طی مراحل قانونی فرزند از شیرخوارگاه تحویل خانواده خواهد شد.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی 14 مرکز نگه داری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست فعالیت دارند، گفت: هم اینک 221 کودک در این مراکز نگه داری می شوند و سقف نگه داری این کودکان در مراکز تا سن 18 سال است که بعد از آن افراد برای ادامه تحصیل، ایجاد زندگی مستقل، از مرکز ترخیص می شوند اما خدماتی که دریافت می کنند و ارتباط با مرکز قطع نخواهد شد.

صباغ پور در رابطه با کودکان کار نیز توضیح داد: در قانون کودک کار یا کار کودک نوعی جرم به حساب می آید براین اساس کمیته ساماندهی این کودکان متشکل از حضور 11 دستگاه پای کار آمده اند که کودکانی که از طریق مراکز غیردولتی شناسایی می شوند، اگر خانواده موثر نداشته باشند در مراکز دولتی شبانه روزی ساماندهی و نگه داری شوند.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از کودکان کار در استان صاحب خانواده هستند، گفت: این خانواده ها زیر خط فقر و یا والدین درگیر اعتیاد هستند که در این مورد خانواده ها شناسایی و از لحاظ معیشت، تحصیل کودک و یا حتی ایجاد اشتغال برای والدین ورود پیدا می کند تا کودکان از خیابان جمع آوری شوند.

این مقام مسئول در خصوص بیشترین رنج سنی کودکان که خانواده ها مایل به پذیرش سرپرستی آن ها هستند، اظهار داشت: کودکان زیر دو سال، کودکانی هستند که خانواده ها بیشتر مایل به پذیرش سرپرستی آن ها هستند، از نظر جنسیت نیز بیشتر دختران مورد استقبال هستند، بنابراین حتی اگر متقاضیان شرایط سرپرستی از نوزاد را داشته باشند، که ممکن است لازم باشد انتظار بیشتری را متحمل شوند.

سرپرست معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: از سال 99 سامانه فرزندخواندگی در سازمان بهزیستی ایجاد شد که مراجعان برای دریافت خدمات فرزندپذیری می توانند از طریق این سامانه اقدام کنند و تمامی مدارک مورد نیاز را در آن بارگذاری کنند.

وی گفت: ورود و ثبت نام در سامانه فرزندپذیری، درخواست اولیه بوده و هیچ‌گونه حقی را برای متقاضیان به وجود نخواهد آورد.

انتهای پیام / رحمانی