سه‌شنبه 17 مهر 1403

29 میلیون دلار صادرات از مرز ریمدان دشتیاری انجام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع

چابها - ایرنا - مدیر بازارچه مرزی دشتیاری در جنوب سیستان‌وبلوچستان گفت: 106 هزار تن کالا به ارزش 29 میلیون دلار از ابتدای سالجاری تاکنون از این مرز صادر شده که نوید دهنده فعالیت خوب این بازارچه با وجود مشکلات و محدودیت‌ها در ایام کروناست.

سلیم هوت روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بازارچه مرزی ریمدان در 2 ماهه اول سالجاری به خاطر کرونا تعطیل بوده و ماه سوم هم با محدودیت هفته‌ای سه روز انجام فعالیت داشته ولی با همه وجود صادرات از این مرز نسبت به مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

وی افزود: صادرات از مرز ریمدان در هفت ماهه نخست پارسال 16 میلیون دلار بوده اما هم‌اینک 80 درصد صادرات افزایش یافته است.

مدیر بازارچه مرزی ریمدان دشتیاری گفت: اعتبارات مصوب امسال تقریبا حدود پنج میلیارد تومان بوده که برای ساخت محوطه سازی، ادامه دیوار کشی، برج نور و سرویس بهداشتی برای رانندگان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلات مرز ریمدان عدم وجود جاده مناسب و آب آشامیدنی است که هم‌اینک با تانکر آبرسانی سیار می‌شود.

هوت عدم وجود مجتمع‌های رفاهی بین راهی را یکی از مشکلات بازاراچه مرزی ریمدان عنوان کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده سه مجوز مجتمع رفاهی صادر شده و در حال ساخت است.

وی گفت: مرز ریمدان در محدوده شهرستان دشتیاری از سال 87 راه‌اندازی شده و فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت‌ها بود اما در سال 95 با پیگیری‌های مسوولان و مردم با رسمی شدن این مرز برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان از سوی دولت موافقت شد و هم اینک فعالیت‌های تجاری در این مرز در حال انجام است.

به گزارش ایرنا مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به 37 درصد جمعیت جهان (پاکستان، چین و هند) است لذا توجه به زیرساخت‌های این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از الزامات است.

همچنین مرز ریمدان برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران خیلی مناسب است و تا بندر گوادر پاکستان حدود 70 کیلومتر فاصله دارد.