دوشنبه 16 مهر 1403

310 میلیون تومان برای ادامه عملیات آبرسانی به روستای پالتلو زنجان مصوب شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
310 میلیون تومان برای ادامه عملیات آبرسانی به روستای پالتلو زنجان مصوب شد

زنجان - ایرنا - معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: سه میلیارد و 100 میلیون ریال (310 میلیون تومان) اعتبار به منظور ادامه عملیات طرح آبرسانی به روستای جابه‌جا شده پالتلو زنجان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان اختصاص خواهد یافت.

علی محمد نادرخانی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ادامه عملیات احداث و تجهیز ایستگاه پمپاژ سرچاهی و تکمیل خط انتقال آب در صورت تخصیص این میزان اعتبار مصوب شده، آغاز و تا آخر امسال نیز به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه از حدود یک سال پیش، عملیات آبرسانی به روستای پالتلو زنجان به دلیل نبود اعتبار، متوقف شده است اظهار داشت: در زمان حاضر این طرح از پیشرفت فیزیکی نزدیک به 45 درصدی برخوردار بوده و قرار است طبق صورتجلسه ابلاغی با پرداخت این میزان اعتبار مصوب شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به شرکت آب و فاضلاب زنجان، ادامه عملیات آغاز شود که پیمانکار جدید نیز تعیین شده است.

نادرخانی با اشاره به اینکه تاکنون مبلغ سه میلیارد و 400 میلیون ریال برای آبرسانی به این روستا هزینه شده است، تصریح کرد: عملیات مربوط به حفر چاه و بخش عمده ای از خطوط انتقال آب به‌پایان رسیده اما بخش دیگری از عملیات آبرسانی که شامل شبکه توزیع به طول چهار کیلومتر و احداث مخزن ذخیره آب، می شود نیازمند اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان (10 میلیارد ریال) دیگر است.

وی با یادآوری اینکه حفر چاه و مراحل ساخت ایستگاه پمپاژ سرچاهی و خطوط انتقال آب به این روستای جابه‌جا شده به ترتیب از محل اعتبارات سال 89 و 96 صورت گرفته است، افزود: روستای جدید پالتلو، هنوز از هیچ زیرساختی ازجمله آب، برق و گاز برخوردار نیست و به همین علت تا به امروز هیچ خانواده‌ای در آن سکونت ندارد.

یکی از اهالی روستای پالتلو گفت: قبل از اجرای طرح جابه‌جایی روستای پالتلو، 80 خانوار با جمعیتی بالغ بر 400 نفر در این روستا که در بخش قره پشتلو و حدود 15 کیلومتری غرب شهر زنجان واقع است از طریق دامداری و کشاورزی گذران زندگی می‌کردند و حال بی صبرانه منتظر تامین آب شرب سالم و بهداشتی هستند تا به محل جدید انتقال یابند.

تعدادی از اهالی این روستا نیز افزودند: پس از زلزله سال 69 طارم و پیش بینی احتمالی رانش زمین در روستای پالتلو زنجان و واقع شدن این روستا در مسیل، موضوع جابجایی روستا در اواخر دهه هفتاد مطرح و پس از بازدید کارشناسان و مطالعات صورت گرفته، مکان یابی انجام و سال 81 به تصویب کارگروه معماری و شهرسازی استان زنجان رسید و اهالی نیز برای سکونت در محل جدید ترغیب شدند. با تصویب طرح جابجایی، طرح تفکیکی روستا درقالب سه فاز تهیه و برای اجرای فاز نخست که شامل 134 قطعه بود زمین مورد نیاز از سوی روستاییان در اختیار بنیاد مسکن شهرستان زنجان قرار گرفت و این قطعات به منظور ساخت و ساز به اهالی پالتلو واگذار شد. حدود 70 نفر از اهالی روستا با تحویل قطعات تفکیک شده با دریافت تسهیلات ساخت مسکن و همچنین آورده نقدی به احداث بنا در مکان جدید اقدام کردند و شماری از روستاییان مدتی در آن اسکان یافتند اما پس از مدتی به دلیل نبود زیرساخت های لازم بویژه آب و برق و مواجهه با مشکلات و هدر رفت سرمایه اندک خود به ناچار کار کشاورزی و دامداری را رها و به دیگر روستاها و شهر زنجان مهاجرت و با حاشیه نشینی از تولید کننده به سمت مصرف کنندگی سوق پیدا کردند.

*س_برچسب‌ها_س*