سه‌شنبه 10 مهر 1403

3.8 میلیارد ریال برای عمران مناطق عشایری چالدران تخصیص یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
3.8 میلیارد ریال برای عمران مناطق عشایری چالدران تخصیص یافت

ارومیه - ایرنا - رییس اداره امور عشایر چالدران گفت: امسال برای اجرای 11 طرح عمرانی بخش عشایری در این شهرستان، سه میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

صمد آرامش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ها شامل انتقال آب آشامیدنی، مرمت و بهسازی چشمه و ساماندهی ایل راه هاست.

وی با بیان اینکه سال گذشته 500 میلیون ریال برای طرح های عمرانی عشایر تخصیص یافته بود، افزود: امسال این مبلغ به سه میلیارد و 800 میلیون ریال افزایش یافته است.

رییس اداره امور عشایر چالدران ادامه داد: این شهرستان نظیر سال‌های گذشته میزبان عشایر کوچ رو از شهرستان‌های ماکو، پلدشت، شوط، خوی، سلماس و چایپاره خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه این شهرستان دارای 220 منطقه ییلاقی است، اضافه کرد: جمعیت عشایری کوچ رو به این شهرستان 607 خانوار با بیش از 30 هزار نفر و 250 هزار راس دام خواهد بود.

وی افزود: این عشایر همه ساله کوچ خود را از اول تیرماه شروع و به مدت 75 روز ادامه می دهند و ضمن بهره مندی از طبیعت زیبا و سرسبز و هوای سالم و پاک منطقه در طول این مدت اقدام به تولید انواع فرآورده های دامی و لبنی از جمله پنیر، گوشت، روغن، شیر و پشم می کنند.

وی اظهار داشت: شهرستان چالدران بیش از 150 هزار هکتار مراتع سر سبز دارد که بیش از 70 هزار هکتار آن به عشایر کوچ رو شهرستان‌های شمال استان اختصاص داده شده است.

به گزارش ایرنا، چالدران یکی از شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی با کشور ترکیه هم مرز است.

2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 600 هزار هکتار با 59 درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند و 336 روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

*س_برچسب‌ها_س*