یک‌شنبه 15 مهر 1403

400 هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان علیه تب برفکی مایه کوبی شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
400 هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان علیه تب برفکی مایه کوبی شدند

رشت - ایرنا - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی گیلان از مایه کوبی 400 هزار راس دام سبک و سنگین در استان از ابتدای امسال تا کنون برای مقابله با بیماری ویروسی تب برفکی خبر داد.

دکتر محمد رضا موسی طالشی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مایه‌کوبی دام ها در استان همزمان با شیوع ویروس کرونا همچنان در حال انجام بوده است، اظهار کرد: در همین راستا از ابتدای امسال تا کنون؛ مطابق برنامه و دستورالعمل های اجرایی بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور ابلاغی سال 99، عملیات پیشگیری و کنترل بیماریهای دامی در قالب پایش، مراقبت و مایه کوبی اجرا شد. وی تصریح کرد: برای بیماری ویروسی تب برفکی از ابتدای سال تاکنون؛ نزدیک به 400 هزار راس دام سبک و سنگین به صورت هدفمند و با اولویت دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی، مناطق پرخطر و کانونهای پنج سال گذشته در استان مایه کوبی شدند. وی افزود: همچنین 871 هزار و 184 نوبت سر دام علیه بیماریهای شاربن، لمپی اسکین، آنتروتوکسمی، پاستورلوز، آگالاکسی و PPR مایه کوبی شدند. وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا کنون؛ یک هزار و 460 قلاده سگ صاحب دار نیز علیه بیماری هاری مایه کوبی شدند. دکترطالشی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پرورش دام در استان اغلب بصورت سنتی صورت می گیرد و با توجه به اینکه مایه کوبی یکی از راههای پیشگیری و کنترل بیماریها محسوب می شود، ضروری است دامداران استان دستورالعملهای بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کنند تا دچار زیان اقتصادی نشوند.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود. اگرچه میزان شیوع بیماری به 100 درصد نیز می‌رسد ولی میزان تلفات آن در دامهای بالغ تا 2% و در دامهای جوان تا 20% می‌باشد. علت عمده تلفات در گوساله‌ها و بره‌ها التهاب عضله قلب و بروز آریتمیهای قلبی می‌باشد. این بیماری قابل انتقال به انسان نیست

یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س*