شنبه 29 اردیبهشت 1403

50 درصد مهارت آموزان کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
50 درصد مهارت آموزان کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند

کرج - ایرنا - رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به نقش مهارت آموزی در ایجاد اشتغال آن اعلام کرد که اکنون 50 درصد مهارت آموزان رشته های مختلف فنی و حرفه ای را کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

علیاوسط هاشمی روز چهارشنبه در نشست با مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مرکز تربیت مربی و پژوهش های سازمان فنی و حرفه ای مستقر در کرج اظهار داشت: حدود پنج هزار و 706 کارگاه آموزشی فنی و حرفه ای در کشور فعال داریم و از 14 هزار کارمند سازمان حدود پنج هزار و 800 نفر آنان مربیان هستند.

وی، تعداد مربیان آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای، شرکت ها و صنایع کشور را 11هزار و 700 نفر ذکر کرد و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای امروز با به کارگیری و بسیج نیروهای خود می تواند جریان و موجی جدید در کشور ایجاد کند و نباید تنها به توانایی مربیان ارزشمندش بسنده کند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر استفاده از ظرفیت های ملی از جمله ظرفیت های سازمان برنامه و بودجه گفت: امیدواریم رتبه بندی مربیان سازمان آموز فنی و حرفه ای کشور مورد توجه قرار گیرد چرا که جهش توسعه و پیشرفت در دل مهارت است، این در حالی است که در نظام اشتغالزایی، کارگاهی، صنفی و استخدامی هنوز مهارت ارتقا پیدا نکرده است.

این مسوول با اشاره به اینکه در بخش استخدامی به جای مهارت نگاه ها به مدرک دانشگاهی معطوف شده، بیان داشت: امروز فارغ التحصیلان دانشگاهی به کارگاه های مهارتی فنی و حرفه ای روی آورده اند، نباید این توقع ایجاد شود که جستجوی شغل تنها از طریق حکومت باشد بلکه پرداختن به خود اشتغالی مهم است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: برای دستیابی به جامعه مهارت محور از تمام ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد. در قانون شورای عالی مهارت کشور از 50 سطح مهارت، سه سطح اول آن مربوط به سازمان آموزش فنی و حرفه ای است و ارزیابی بنده این است که در سال 1400 این سه سطح را به بخش آموزشگاه های آزاد واگذار کنیم، واگذاری بخشی از کارگاه های خود به این آموزشگاه نیز مهم است.

وی اظهارداشت: بیش از چهارمیلیون کشاورز در کشور داریم که نقش آفرین و مولد هستند، در حالی که در بخش کشاورزان و عشایر هنوز ورود نکرده ایم.

*س_برچسب‌ها_س*