یک‌شنبه 8 مهر 1403

50 هزار اصله نهال پسته در ابرکوه کشت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
50 هزار اصله نهال پسته در ابرکوه کشت شد

یزد - ایرنا - مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در راستای توسعه کاشت محصولات کم آبخواه، 50 هزار اصله نهال پسته در باغ های این شهرستان کاشته شد.

حسن زارع، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاشت این میزان نهال پسته با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه درسال زراعی 99-98 در سطح 100 هکتار از باغ ها ی این شهرستان اجرا شد.

وی اظهار کرد: کاشت این تعداد نهال ارزش افزوده خوبی برای کشاورزان با توجه به محدودیت آب دارد.

زارع با اشاره به اینکه نهال ها در نهالستان های مهریز تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفته، ادامه داد: با اجرا و کاشت این نهال سطح زیر کشت پسته دراین شهرستان به حدود هفت هزار هکتار رسید.

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه خاطر نشان کرد: سال گذشته با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و افزایش میزان بارندگی تولید محصول 6 هزار تن پسته از باغ‌های این شهرستان برداشت که که نسبت به سال 97به میزان 40درصد افزایش داشت.

این مسوول باتاکید براینکه پسته یکی از محصولات کم‌آبخواه و با شرایط اقلیمی شهرستان سازگاری دارد بیشترین ارقام تولیدی را اکبری، احمدآقایی، کله‌قوچی و فندقی ذکر کرد.

زارع اضافه کرد: با وجود تداوم 2 دهه خشکسالی و تبعات ناشی از آن، روند توسعه کشت این گیاه رو به افزایش است.

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه بابیان اینکه کشاورزان برای توسعه و ترویج گیاهان کم آبخواه مانند محصول گلخانه‌ای، پسته، گیاهان دارویی، زعفران و گل‌محمدی در سه سال اخیر تلاش قابل توجهی داشته‌اند، یادآور شد: هم اکنون حدود پنج هزار هکتار اراضی و باغ های شهرستان به کشت محصول کم‌آبخواه اختصاص دارد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه 20 هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم بیش از 2 دهه پدیده خشکسالی 15 هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه به اراضی زراعی اختصاص دارد.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*