سه‌شنبه 17 مهر 1403

53 درصد واحدهای مسکونی روستایی زنجان مقاوم سازی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
53 درصد واحدهای مسکونی روستایی زنجان مقاوم سازی شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: هم اکنون در این استان 92 هزارو 678 واحد مسکونی روستایی وجود دارد که از این تعداد 49 هزارو 582 واحد معادل بیش از 53 درصد مقاوم سازی شده است.

رضا خواجه ای روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقاوم سازی واحدهای مسکونی موجب کاهش آسیب ها در بلایای طبیعی می شود و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی اضافه کرد: اولویت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه روستایی، توجه به مقاوم سازی مسکن روستاییان است که در این راستا، تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن هم سو با اهدافی چون احداث مسکن مقاوم، تامین مسکن متناسب با نیاز روستاییان، حفظ هویت و سیمای عمومی روستاها و تطبیق کالبد مسکن روستایی با زندگی امروزی به گروه‌های هدف تحت پوشش، پرداخت می‌شود.

خواجه ای ادامه داد: این اداره کل، برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته این مسؤول، تاکنون با همکاری بانک‌های عامل در طی یک سال گذشته، به بیش از 2 هزار و 400 خانوار تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی پرداخت شده است.

خواجه ای افزود: ترویج مقاوم سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستایی در پیشگیری از حوادث نقش بسزایی داشته و این موضوع مهم باید همواره مورد توجه باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به مطالعات انجام شده، 153 روستا با بیش از 18 هزار واحد مسکونی بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد حدود پنج هزارو 259 واحد مسکونی که 28 درصد واحدها را شامل می شود، مقاوم سازی شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: این استان جزء مناطق حادثه خیز به شمار می‌آید که باید اقدامات اساسی در راستای مقاوم سازی واحدهای مسکونی قبل از بروز بحران و حوادث انجام و آمادگی لازم در این راستا وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: گسترش تعاملات بین دستگاه‌های متولی امر برای حل مشکلات موجود به ویژه در مناطق کم برخوردار روستایی می تواند چشم انداز بهتری را در این حوزه فراهم کند.

*س_برچسب‌ها_س*