چهارشنبه 18 مهر 1403

7 فاکتور تاثیرگذار بر قیمت ترازوی آزمایشگاهی هنگام خرید!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
7 فاکتور تاثیرگذار بر قیمت ترازوی آزمایشگاهی هنگام خرید!

ترازوهای آزمایشگاهی تجهیزات بسیار حساسی هستند و عوامل فیزیکی و محیطی می‌تواند بر روند کار آن‌ها تاثیر بگذارند. محفظه‌ی شیشه‌ای یا همان Draft Shield یک محفظه است که روی قسمت توزین قرار می‌گیرد و از تاثیر جریان هوا بر روی توزین جلوگیری می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این مطلب برای افراد زیر مفید است:

  • افرادی که قصد تاسیس آزمایشگاه دارند.
  • افرادی که یک ترازو دارند و قصد خرید ترازوی دوم را دارند.
  • افرادی که قصد توسعه‌ی کسب و کار خود را دارند.

در صورتی وضعیت شما یکی از حالات بالا است، مطالعه‌ی این مطلب به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید. با ما همراه باشید.

فاکتورهای مهم ترازوی آزمایشگاهی

در ترازوهای آزمایشگاهی مانند هر وسیله‌ی آزمایشگاهی دیگر، یک سری عامل برای تعیین کیفیت و در نهایت قیمت ترازو وجود دارد. این فاکتورها عبارتند از:

  • دقت
  • ظرفیت
  • نوع کالیبراسیون
  • حداقل وزن قابل اندازه‌گیری
  • محفظه‌ی شیشه‌ای
  • واحدهای اندازه‌گیری
  • ضمانت و پشتیبانی

هر کدام از موارد گفته شده در بالا، می‌توانند در کیفیت و قیمت ترازو اثرگذار باشند. در ادامه به بررسی هر کدام از این عوامل می‌پردازیم.

دقت ترازوی آزمایشگاهی

دقت اولین و مهم‌ترین مساله‌ی موثر در ترازوهاست. ترازوهای قابل استفاده در آزمایشگاه‌ها معمولا بر حسب گرم هستند. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، دقت یک ترازوی آزمایشگاهی میزان ارقام بعد از اعشار است که یک ترازو می‌تواند اندازه بگیرد. بنابراین ترازویی که تا 1 رقم بعد از اعشار را نمایش می‌دهد، دقتش یک‌دهم گرم است. در نظر داشته باشید که دقت ترازوها با عناوین مختلفی عنوان می‌شود. ترازوی یک‌دهم گرم، ترازوی یک رقم اعشار یا ترازوی 0.1 همگی یکی هستند.

ترازوهای آزمایشگاهی در دقت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند و هر قدر این دقت بالاتر برود، قیمت ترازو نیز بالا می‌رود. بازه‌ی دقتی مرسوم برای این ترازوها بین یک‌دهم گرم تا یک‌صدم میلی‌گرم است. (0.1 تا 0.00001)

البته دقت‌های بالاتر از این هم وجود دارد؛ اما دیگر به اندازه‌ی این دقت‌ها کاربرد ندارند و استفاده از آن‌ها برای مسائل بسیار خاص است.

ظرفیت ترازوی آزمایشگاهی

ظرفیت ترازو، بیشترین میزان وزنی است که یک ترازو می‌تواند تحمل کند. این عدد در ترازوهای مختلف متفاوت است. به طور کل ظرفیت و دقت ترازو با هم نسبت عکس دارند. یعنی هر قدر دقت ترازوها بالاتر برود، ظرفیتشان پایین می‌آید. یعنی اگر مثلا ترازوهای دو رقم اعشار ماکزیمم ظرفیتشان 10 کیلوگرم است، ترازوهای پنج رقم اعشار، ظرفیتشان 80 گرم است. علت این موضوع هم یک محاسبه‌ی ریاضی است که در رشته‌ی الکترونیک انجام می‌شود که البته در اینجا قصد نداریم به آن بپردازیم.

ترازوی دیجیتالی از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش الکترونیکی و دیگری بخش مکانیکی. به سیستم مکانیکی ترازو لودسل می‌گویند. نکته‌ی مهمی که در مورد لودسل‌ها وجود دارد، این است که اگر شما وزن بالاتر از ظرفیت ترازو روی آن قرار دهید، لودسل آسیب می‌بیند. این آسیب می‌تواند در حد خم شدن یا در موارد جدی‌تر حتی منجر به شکستگی شود. بنابراین پیش از تهیه‌ی ترازو برای مجموعه‌ی خودتان، اطمینان حاصل کنید که ظرفیت مورد نیاز شما چقدر است.

نوع کالیبراسیون

پیش از صحبت در مورد انواع کالیبراسیون، خوب است اندکی در مورد خود پروسه‌ی کالیبراسیون صحبت کنیم.

همان‌طور که می‌دانید، ترازوها مانند هر وسیله‌ی اندازه‌گیری دیگر نیاز به کالیبراسیون دارد. کالیبراسیون ترازو پروسه‌ای است که در نتیجه‌ی آن، ما از صحیح نشان‌دادن عدد وزن اطمینان حاصل می‌کنیم. این کار به این صورت است که ابتدا ترازو را به حالت کالیبره می‌بریم، سپس در حالی که هیچ چیزی روی کفه‌ی ترازو قرار نباشد، وزن صفر را به ترازو معرفی می‌کنیم، بعد از آن یک وزنه مثلا 500 گرمی روی ترازو می‌گذاریم و وزن 500 گرم را معرفی می‌کنیم. در نهایت ترازو کالیبره می‌شود. یعنی با معرفی دو نقطه‌ی درست، ترازو باقی نقاط را هم درست اندازه‌گیری می‌کند.

البته عدد 500 گرم صرفا یک مثال بود و این عدد در مورد ترازوهای مختلف متفاوت است. نکته‌ی بعدی این که منظور از وزنه‌ی کالیبراسیون، یک وزنه است که ما از قبل وزن آن را می‌دانیم. یعنی با یک ترازوی مرجع، وزن آن را اندازه گرفته‌ایم.

انواع کالیبراسیون ترازو

ترازوها به دو صورت کالیبره می‌شوند. اتوماتیک و دستی.

همانطور که در بالا هم گفتیم، ترازوها به کمک یک وزنه کالیبره می‌شوند. در کالیبراسیون دستی، این وزنه باید توسط کاربر در کنار ترازو خریداری شود و برای هر بار کالیبره کردن ترازو، کاربر دستگاه باید خودش این کار را انجام دهد.

اما در کالیبراسیون اتوماتیک، کارخانه‌ی سازنده خودش یک وزنه داخل دستگاه تعبیه کرده و کاربر دستگاه تنها با فشردن یک دکمه، ترازو را کالیبره می‌کند.

طبیعتا با توجه به پیچیده‌تر بودن حالت اتوماتیک نسبت به دستی، قیمت آن هم بالاتر است.

در نهایت باید در نظر داشت که کالیبراسیون اتوماتیک نسبت به حالت دستی، بسیار دقیق‌تر است. زیرا بدون دخالت کاربر انجام می‌شود.

حداقل وزن قابل اندازه‌گیری ترازو (Minimum Weight)

یکی دیگر از فاکتورهایی که در بروشور ترازوی آزمایشگاهی نوشته می‌شود، موضوع حداقل وزن قابل اندازه‌گیری است. همان طور که از نام آن پیداست، این عدد کمترین میزان وزنی است که ترازو می‌تواند اندازه بگیرد. دقت بفرمایید که ممکن است ما وزنی کمتر از این عدد اعلام‌شده را روی ترازو بگذاریم و ترازو هم عدد وزن را نمایش دهد. اما این عدد به هیچ وجه قابل اطمینان نیست.

بنابراین باید بررسی کنیم که حداقل وزن مورد نیاز ما چقدر است و بعد از آن مطمئن شویم که ترازوی تهیه‌شده این موضوع را پوشش می‌دهد.

محفظه‌ی شیشه‌ای

ترازوهای آزمایشگاهی تجهیزات بسیار حساسی هستند و عوامل فیزیکی و محیطی می‌تواند بر روند کار آن‌ها تاثیر بگذارند. محفظه‌ی شیشه‌ای یا همان Draft Shield یک محفظه است که روی قسمت توزین قرار می‌گیرد و از تاثیر جریان هوا بر روی توزین جلوگیری می‌کند.

البته در نظر داشته باشید که استفاده از محفظه‌ی شیشه‌ای برای همه‌ی ترازوها الزامی نیست. ترازوهای 0.1 و 0.01 گرم معمولا بدون محفظه هستند. در ترازوهای 0.001 گرم این موضوع انتخابی است و شما باید بسته به محیط توزین، خودتان انتخاب کنید. اما در دقت‌های بالاتر از 0.0001 گرم، این موضوع الزامی است و تقریبا تمام کارخانه‌های سازنده‌ی ترازو به همراه ترازو یک محفظه ارائه می‌دهند.

واحدهای اندازه‌گیری

اصلی‌ترین واحدی که در تمام ترازوهای آزمایشگاهی وجود دارد، گرم است. اما اگر در جایی کار می‌کنید که نیاز به استفاده از واحد‌های غیر از گرم دارید، حتما این موضوع را در مورد ترازوی مورد نظر بررسی کنید. واحدهای دیگر مانند اونس، قیراط، پوند و... واحدهایی هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند.

به عنوان مثال اونس، سوت و قیراط در صنایع مربوط به طلا کاربرد فراوانی دارند.

ضمانت و پشتیبانی

موضوع ضمانت ترازو را دست کم نگیرید. حتی اگر ترازویی تهیه می‌کنید که ضمانت یا گارانتی ندارد، اطمینان حاصل کنید که این ترازو قابل تعمیر است. علت این موضوع هم این است که ترازوی آزمایشگاهی وسیله‌ی بسیار حساسی است. کوچکترین ضربه یا تکان شدید می‌تواند به لودسل دستگاه آسیب برساند یا کم‌ترین نوسان برقی ممکن برد الکترونیکی دستگاه را خراب کند. بنابراین مهم است که ترازوی تهیه‌شده قابل تعمیر باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب اندکی در مورد ترازوی آزمایشگاهی و نکات مهمی که باید قبل از خرید دستگاه بدانید، صحبت کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.