شنبه 9 تیر 1403

70 نوجوان ایرانی گواهینامه بین‌المللی جست‌وجوی نجوم دریافت کردند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
70 نوجوان ایرانی گواهینامه بین‌المللی جست‌وجوی نجوم دریافت کردند

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اعضای فعال انجمن‌های تخصصی نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور که از تاریخ 19 مرداد 1402 با هفدهمین پویش جست‌وجوی سیارک‌ها همراه شدند، پس از اتمام این جست‌وجوی هیجان‌انگیز و ارسال گزارش‌های خود، گواهینامه بین‌المللی با امضای سازمان همکاری بین‌المللی جست‌وجوی نجومی IASC دریافت کردند.

پویش جست‌وجوی سیارک‌ها یک پویش علوم شهروندی است که از سال 2006 در جهان توسط سازمان همکاری بین‌المللی جست‌وجوی نجومی IASC، دانشگاه هاردین سیمونز، تلسکوپ پن استارز و همراهی ناسا برگزار می‌شود.

هر سال حدود 2500 تیم از بیش از 70 کشور جهان در این پویش شرکت می‌کنند. شرکت‌کنندگان از سراسر جهان در قالب پویش‌های کشوری یا بین‌المللی در این برنامه علوم شهروندی مشارکت دارند.

این پویش با همت «مجله نجوم» در ایران برگزار می‌شود و امسال حدود 160 نوجوان دختر و پسر عضو انجمن‌های نجوم کانون پرورش فکری از سراسر کشور در قالب 16 تیم در این پویش ثبت‌نام کردند که 70 نفر موفق به دریافت گواهینامه شدند.

از مجموع اجرام شناسایی شده توسط این تیم‌ها 8 جرم توانسته است تاکنون تأیید اولیه را دریافت کند.

استان‌های البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کرمان، گیلان، لرستان و مازندران در این پویش شرکت کردند.

بر همین اساس گروه‌هایی که موفق به کشف سیارک جدید شده‌اند، شامل گروه کاوشگران آسمان از استان زنجان (2 جرم آسمانی)، گروه خوشه کاوشگران از استان قم (2 جرم آسمانی)، گروه ستارگان درخشان لرستان از استان لرستان (1 جرم آسمانی)، گروه آرگوس آیز از استان البرز (1 جرم آسمانی)، گروه پولاریس از استان بوشهر (1 جرم آسمانی) و گروه هفت آسمان از استان خراسان شمالی (1 جرم آسمانی) است.

لازم به ذکر است اطلاعات ارائه شده توسط سایر اعضا می‌تواند در به‌روزرسانی اطلاعات ناسا و سازمان‌های فضایی در خصوص تغییرات ایجاد شده در موقعیت اجرام آسمانی که پیش از این شناخته شده‌اند، مؤثر باشد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نجوم پویش جهانی جستجوی سیارک‌ها این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
70 نوجوان ایرانی گواهینامه بین‌المللی جست‌وجوی نجوم دریافت کردند 2