شنبه 14 مهر 1403

8 پروژه کشاورزی خراسان‌شمالی با حضور وزیر جهاد افتتاح و کلنگ‌زنی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
8 پروژه کشاورزی خراسان‌شمالی با حضور وزیر جهاد افتتاح و کلنگ‌زنی شد

بجنورد - ایرنا - هشت پروژه کشاورزی در خراسان شمالی با اعتبار 2 هزار و 673 میلیارد ریال امروز (پنجشنبه) با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خراسان شمالی و شماری از مسوولان افتتاح و یا کلنگ زنی شد.

به گزارش ایرنا، این طرح ها در بخش های گوناگون آب و خاک، امور دام، باغبانی و صنعت است که با تکمیل و بهره برداری از آنها علاوه بر ایجاد تحول در خراسان شمالی زمینه اشتغال برای شماری از افراد جویای کار این خطه نیز فراهم می شود.

از مجموع این طرح ها، سه پروژه با اعتبار 833 میلیارد ریال افتتاح و پنج طرح نیز با اعتبار یکهزار و 840 میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

پروژه های افتتاحی شامل کارخانه فرآورده گیاهان دارویی شرکت اکسیر شیروان با اعتبار 53.5 میلیارد ریال، پروژه 830 هکتاری آبیاری نوین اسلام آباد مانه و سملقان با اعتبار 312 میلیارد ریال و پروژه مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند جاجرم 468 میلیارد ریال اعتبار است.

پروژه مجتمع پرورش بره پروار 15 هزار راسی و مجتمع گلخانه آق تپه با یکهزار و 550 میلیون ریال اعتبار، پروژه مجتمع بره پروار 5 هزار راسی سنخواست با اعتبار 335 میلیارد ریال، مجتمع گلخانه ساریگل شهرستان اسفراین با 150 میلیارد ریال و پروژه انتقال آب دشت صفی آباد شهرستان اسفراین با 300 میلیارد اعتبار پنج طرحی هستند که در سفر وزیر جهادکشاورزی به خراسان شمالی کلنگ زنی شد.

افتتاح کارخانه فرآورده گیاهان دارویی شیروان

این کارخانه شامل بسته بندی گلاب و عرقیات گیاهی، بسته بندی اسانس خوراکی، شربت از گیاهان (عصاره، دانه، عرقیات و غیره)، اسانس طبیعی مورد مصرف در صنایع غذایی، انواع روغن خام گیاهی، بسته بندی انواع گیاهان دارویی و انواع عرقیات گیاهی با ظرفیت تولید سالانه 120 تن است که صبح امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

عملیات ساخت این کارخانه در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع با زیربنای 800 مترمربع از سال 98 آغاز و با افتتاح آن برای 7 نفر اشتغالزایی شد.

کشت گیاهان دارویی فرصتی مناسب برای اشتغالزایی جوانان و مردم روستاهای شهرستان شیروان است که این فرصت تبدیل به پتانسیل و ظرفیت برای علاقه مندان به کسب و کارهای روستایی شده است.

شهرستان شیروان 400 هزار هکتار مساحت دارد که 290 هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و 110 هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرهاست.

این شهرستان دارای 600 هکتار زعفران و 161 هکتار گیاه دارویی زیره سبز، گل محمدی، گل گاو زبان، اسطوخودوسو باریجه است.

افتتاح 830 هکتاری آبیاری نوین اسلام آباد 

این پروژه واقع در 15 کیلومتری شهرستان مانه سملقان روستای اسلام آباد است که با بهره برداری از این طرح 470 خانوار کشاورز این روستا از آن برخوردار شدند.

منابع آبی این طرح رودخانه شیرآباد به اسلام آباد به دبی 700 لیتر بر ثانیه است که هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه را پوشش می دهد.

این طرح که جدای از اسلام آباد، سه روستای دیگر ملاحسن، قره مصلی و انصار را پوشش می دهد، موجب افزایش راندمان آبیاری از 34 درصد به 90 درصد نیز می شود.

شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان که به عنوان قطب کشاورزی خراسان شمالی شناخته می شود، در 45 کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

افتتاح مجتمع پرورش و اصلاح نژاد گوسفند

این طرح در 80 کیلومتری شهرستان جاجرم با ظرفیت 14 هزار و 140 راس دام واقع است.

800 هکتار زمین کشاورزی، 9 حلقه چاه عمیق به ظرفیت اسمی 120 لیتر آب در اراضی دشت شوقان، کارخانه خوراک دام در شهرستان فاروج، آزمایشگاه تخصصی ژنتیک دامی با کادر تخصصی، آزمایشگاه خوراک دام و اخذ مجوز کشتارگاه صنعتی دام با ظرفیت روزانه یکهزار راس دام سبک و 100 ر1س دام سنگین از امکانات مجری این طرح است.

خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است به گونه ای که در این استان 2 میلیون و 36 هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و 723 هزار راس گوسفند، حدود 313 هزار راس بز و 81 هزار و 880 راس گاو و گوساله، 2 هزار 350 نفر شتر و در مجموع 84 هزار و 230 راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی با مساحت 3654 کیلومتر دارای 3 شهر جاجرم، سنخواست و شوقان، 3 بخش، 5 دهستان و 55 آبادی است.

کلنگ زنی مجتمع پرورش بره پروار 15 هزار راسی و مجتمع گلخانه آق تپه

این طرح در27 کیلومتری شهرستان بجنورد، بخش گرمخان و در 4 کیلومتری شرق شهر حصار گرمخان، محدوده اراضی ملی پلاک آق تپه واقع شده است که با بهره برداری از آن ظرفیت تولید یکهزار و 125 تن تولید محصولات دامی را در سال افزایش خواهد داد.

اینک نیز سه مجتمع بره پروار به ظرفیت 73 هزار راس در شهرستان های اسفراین، بجنورد و شیروان در حال فعالیت است.

مجتمع گلخانه ای آق تپه نیز واقع در بجنورد بخش گرمخان است که 60 هکتار زمین برای آن در نظر گرفته و برای 200 اشتغالزایی خواهد داشت.

چهار شهرک گلخانه ای نیز ا ظرفیت پیش بینی تولید سالانه 67 هزار تن (شهرک گلخانه امام رضا (ع) شهرستان مانه سملقان، شهرک گلخانه ساریگل شهرستان اسفراین، شهرک گلخانه بیگان شهرستان شیروان، شهرک گلخانه دوین شهرستان شیروان در حال فعالیت هستند.

کلنگ زنی پروژه مجتمع بره پروار 5 هزار راسی 

این طرح نیز واقع در شهرستان جاجرم محدوده اراضی سنخواست است که در فاز اول پروژه برای آن 32 واحد 150 راسی و یک واحد 200 راسی در نظر گرفته شده است.

آمار جمعیت دامی شهرستان جاجرم 151هزار و 580 واحد دامی با ظرفیت تولید 7 هزار و 534 تن محصولات دامی است.

مساحت این پروژه 15 هکتار و با بهره برداری از آن برای 80 نفر در این شهرستان اشتغال ایجاد می شود.

کلنگ زنی مجتمع گلخانه ساریگل 

محل اجرای فاز 2 این طرح واقع در هشت کیلومتری شهرستان اسفراین روستای سست به مساحت 50 هکتار است و پیش بینی میزان تولید در این مجتمع 18 هزار تن در سال است و اینک فاز یک این پروژه 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری از این طرح برای 300 نفر اسفراینی شغل ایجاد می شود.

مساحت کل شرکت های کشاورزی در استان 575 هکتار است که از مجموع این میزان 545 هکتار مربوط به شهرک های گلخانه ای و 45 هکتار نیز مربوط به مجمتع های دامپروری است.

ظرفیت تولیدی پیش بینی شده برای کل شرکت های کشاورزی در استان 67 هزار تن انواع محصول کشاورزی است که هم اینک در فضاهای مورد بهره برداری بیش از 500 تن محصول تولید می شود.

خراسان شمالی در ایجاد مجتمع شرکت شهرک های گلخانه ای در کشور جایگاه 17 را دارد.

کلنگ زنی انتقال آب دشت صفی آباد 

موقعیت جغرافیایی این طرح در بخش بام صفی آباد شهرستان اسفراین است که با اجرایی شدن آن 2 هزار و 98 خانوار از این طرح بهره مند می شوند.

میزان اشتغالزایی این طرح 70 نفر است و منابع آبی از رودخانه گرماب و عزیزچشمه و قزل قایه به میزان 23.5 لیتر بر ثانیه، قنات چهار باغ و کش شور با دبی 12.5 لیتر بر ثانیه و یک حلقه چاه عمیق به میزان 38 لیتر بر ثانیه است.

استخر ذخیره آب تجیعی و ایستگاه پمپاژ به حجم 50 هزار متر مکعب و شبکه اصلی و نیمه اصلی انتقال آب به صورت کانال و لوله گذاری به طول 25 کیلومتر از مشخصات اصلی این طرح است که اجرایی شدن آن موجب مدیریت توزیع آب در اراضی کشاورزی منطقه و افزایش راندمان از 34 درصد به 65 درصد می شود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی 400 هزار هکتار است، کل اراضی استان 2 میلیون و 800 هزار هکتار است که اکنون 13 درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و 87 درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

همچنین خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است به گونه ای که در این استان 2 میلیون و 36 هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و 723 هزار راس گوسفند، حدود 313 هزار راس بز و 81 هزار و 880 راس گاو و گوساله، 2 هزار 350 نفر شتر و در مجموع 84 هزار و 230 راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

حدود 82 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

44 درصد جمعیت 863 هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

برچسب‌ها