پنج‌شنبه 19 مهر 1403

90 هکتار پهنه‌های دامپروری میبد به متقاضیان واگذار می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
90 هکتار پهنه‌های دامپروری میبد به متقاضیان واگذار می‌شود

یزد - ایرنا - فرماندار میبد از واگذاری 90 هکتار پهنه‌های دامپروری شهرستان در 2 بخش به افراد واجد شرایط خبر داد و گفت: 42 هکتار آن مربوط به ندوشن و بقیه در بفروئیه قرار دارد.

حسین فلاح روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با پیگیری‌های انجام شده از تیرماه 99 پهنه‌های دامپروری به متقاضیان پرورش دام سبک واگذار می‌شود که به موجب آن واحدهای پراکنده در مکان‌های تعیین شده مستقر می‌شود و با این اقدام آسیب تردد حرکت دام در سطح شهر کمتر و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

فرماندار میبد با اشاره به ظرفیت پرورش چهار هزار راس دام مولد و ایجاد زمینه اشتغال برای 400 نفر در 2 پهنه یادشده، از اختصاص پهنه برای ایجاد شهرک مخصوص پرورش گل به وسعت 72 هکتار و یک مجموعه 10 هکتاری برای پرورش گیاه کاکتوس خبر داد.

همچنین معاون مدیریت جهاد کشاورزی میبد گفت: هشت پهنه پرورش دام در شهرستان تعریف شده است که از این تعداد 2 مورد در بخش های بفروئیه و ندوشن قرار دارد.

علی اصغر دهقانپور در ادامه به پهنه‌های دام در منطقه شهیدیه و بفروئیه اشاره کرد و گفت: هر کدام 48 هکتار وسعت دارد و شامل 148 قطعه 2 هزارمترمربعی است و ظرفیت پرورش 200 راس دام مولد را دارد.

به گفته وی پهنه دام ندوشن با 42 هکتار وسعت به 175 قطعه تقسیم شده و در هر قطعه زمینه اشتغال سه نفر پیش بینی شده است.

وی مساحت پهنه دام صدرآباد ندوشن را 30 هکتار ذکر کرد که به 90 قطعه تقسیم شد و با داشتن ظرفیت پرورش یک هزار و 800 راس دام مولد می‌تواند زمینه اشتغال 270 نفر را فراهم کند.

وی اضافه کرد: همچنین چهار هکتار پهنه دام روستای «درین» به 20 قطعه تقسیم و ایجاد اشتغال برای 60 نفر در آن پیش بینی شد و سه هکتار پهنه دام حجت آباد شامل 15 قطعه است که پس از بهره برداری زمینه اشتغال 45 نفر فراهم می شود.

دهقانپور تصریح کرد: با واگذاری و بهره برداری از این پهنه‌ها برای حدود پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود و علاوه بر کاهش هزینه های انشعاب آب و برق، استفاده از گاز در این پهنه ها مقرون به صرفه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واحدها در کنار هم قرار دارد از واحد سطح بیشترین استفاده می‌شود و با احداث کلینیک دام، فضای سبز، جدول گذاری، تهیه خوراک دام و وجود محل قرنطینه در مجموعه، هزینه‌ها کاهش می یابد و دامپروری به صرفه و سودآور است.

وی تصریح کرد: افراد متقاضی برای واگذاری قطعه‌های تقسیم شده باید فعال حوزه دامپروری باشند و آموزش‌های ارایه شده توسط جهاد کشاورزی را فرا گرفته باشند و در بررسی ها اگر قطعه‌ای غیر فعال باشد از افراد پس گرفته می شود.

از 22 هزار فعال حوزه دامپروری و کشاورزی میبد 6 هزار و 800 نفر در پرورش دام سبک فعالیت دارند و مرکز این شهرستان 105 هزار نفری در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*