پنج‌شنبه 19 مهر 1403

98درصد ظرفیت سد کوثر گچساران آبگیری شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
98درصد ظرفیت سد کوثر گچساران آبگیری شد

گچساران - ایرنا - مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: 98درصد از ظرفیت 580میلیون متر مکعبی سد مخزنی کوثر در این شهرستان آبگیری شده است.

اکبر خدری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر 540 میلیون متر مکعب است.

وی میزان بارندگی ثبت شده از ابتدای سال جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر را 372میلیمتر ذکر کرد.

خدری ابراز داشت: در مدت مشابه پارسال 572 میلیمتر آب در سد کوثر ذخیره شده بود.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا 625 متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد 624.7 متر است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی 20 شهر و 2 هزار روستا با 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

خدری با اشاره به آتش سوزی جنگل های گچساران در چند روز اخیر و برنامه ریزی برای استفاده از بالگرد آبپاش گفت: یک مکان مناسب در نزدیکی سد برای آبگیری بالگرد اختصاص یافته است.

وی تاکیدکرد: کار برداشت آب از سد کوثر برای اطفای حریق در ارتفاعات گچساران از عصر روز گذشته تاکنون در حال انجام است.

خدری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره پایداری سد کوثر پس از زلزله 5.2 ریشتری چند روز اخیر گفت: سه تیم متخصص متشکل از 12 نفر ارزیابی این سد پس از زلزله را انجام دادند.

وی بیان کرد: این تیم پایداری سد کوثر از نظر ابراز دقیق، تعمیر و نگهداری و تاسیسات آبی و برقی را بررسی کردند و براساس نظر این کارشناسان سد پس از زلزله هیچ مشکلی ندارد.

سد ملی کوثر در 55 کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است. دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*