پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

آرامستانی که آرام ندارد!/ "سنادره" در مسیر بازسازی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
آرامستانی که آرام ندارد!/ "سنادره" در مسیر بازسازی

قبرستان سنادره در منطقه جنوب شهرسمنان واقع شده و چندین سال است که قبور آن تخریب شده و شهرداری سمنان در مکاتبات خود با قوه قضائیه در حال پیگیری وحل این موضوع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ قبرستان قدیمی سنادره در منطقه جنوب شهر سمنان در بلوار حکیم الهی واقع شده و تا سال 1364 محلی برای دفن اموات در شهر سمنان بوده است و از آن سال به بعد دفن اموات در این قبرستان متوقف شده است.

اما تصاویر این قبرستان قدیمی که بارها سوژه عکاسان و خبرنگاران بوده نشان ازآن دارد که قبور به طرز وحشتناکی دچار شکاف و گسست شده اند و از منظر زیبایی شهری وجهه مناسبی ندارد و ار طرف دیگر شاید مردگان هم در این گورستان آرامش خود را ازدست داده باشند.

حمید رضا پیوندی معاونت خدمات شهری شهرداری در گفتگو با خبرنگارمرآت در رابطه با قدمت این قبرستان گفت: قبرستان سنادره و عمرقدم دو قبرستان قدیمی سمنان هستند در کنار یکدیگر در مساحتی حدود 10هزار متر مربع قرار دارند.

وی در توضیح چگونگی شکل گیری این قبرستان افزود: در آن زمان در محل پارک ملت در نزدیکی میدان امام خمینی، محلی برای دفن اموات اختصاص یافته بود که پس از تکمیل ظرفیت آن مردم به دلیل نزدیکی به باغات خود دفن اموات را به این مکان انتقال دادند.

پیوندی در ادامه با بیان اینکه شهرداری به هیچ عنوان مالکیتی در این قبرستان ندارد، افزود: به دلیل اینکه قبور در باغات قرار گرفته و دارای اسناد شخصی است و از طرفی دیگر مالکین زمین ها را در قطعات کوچک مجدد به خویشاوندان خود فروخته اند به همین دلیل با حجم گسترده ای از مالکین شخصی روبروهستیم و مشکل اصلی عدم مالکیت شهرداری در این مورد است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تبصره 6 ماده 96 قانون سازمان شهرداری و دهیاری های کشور گفت: براساس این قانون اگرپلاکی مالک نداشته باشد براحتی از طریق مکاتبات با دادستانی به شهرداری برگردادنده می شود، اما در این مورد به دلیل دارابودن سند و مالک شخصی نمی توان با استناد به این قانون اقدام کرد و تنها از طریق پیگیری از مراجع قانونی می توان در این مورد ورود پیدا کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری همچنین تصریح کرد: با توجه به قدمت این قبرستان و اینکه از زمان آخرین تدفین حدود 40 سال گذشته و امکان بازبینی و اصلاح قبور وجود دارد، به همین جهت شهرداری در چند سال گذشته اقدام به فراخوان کرده و از وراث و مالکین قبور درخواست کرد که در یک طرح معاوضه این قبور با وادی السلام با شهرداری همکاری کنند که تنها در این فراخوان 10در صد مردم از این طرح استقبال کردند.

پیوندی نشست زمین در این قبرستان را منتفی دانست و در توضیح آن افزود: به هیچ عنوان در این منطقه به دلیل اینکه آب های زیر زمینی وجود ندارد، نشست زمین رخ نداده است پیو تنها به دلیل اینکه قبور قدیمی از خشت و گل ساخته شده به مرورزمان و عدم توجه و رسیدگی برخی بازماندگان دچار شکست و ریزش شده اند.

وی در نهایت اذعان کرد: با توجه به موارد فوق و اینکه تمامی قبور دارای مالکیت شخصی است و شهرداری با ورود در این قضیه ممکن است با شاکی خصوصی مواجه شود به همین دلیل در حال رایزنی و انجام مکاتبات با دادستانی هستیم که با همراهی قوه قضائیه برای جلب رضایت بازماندگان و همراهی خود مردم این معضل شهری را ساماندهی کنیم.

قابل ذکر است خبرگزاری مرآت بنا به وظیفه مردمی بودن خود و جهت همراهی با ارگان ها تا ساماندهی این موضوع پیگیر خواهد بود.

انتهای پیام / ک

آرامستانی که آرام ندارد!/ "سنادره" در مسیر بازسازی 2
آرامستانی که آرام ندارد!/ "سنادره" در مسیر بازسازی 3