پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آزمایش ضدماهواره‌ای روسیه برای ایلان ماسک دردسرساز شد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
آزمایش ضدماهواره‌ای روسیه برای ایلان ماسک دردسرساز شد

زباله‌های فضایی ایجاد شده در نتیجه آزمایش ضدماهواره‌ای روسیه، ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را مجبور به تغییر مسیر کردند تا از برخورد احتمالی جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در روز سه‌شنبه در توئیتی، از مشکل‌ساز شدن زباله‌های فضایی آزمایش ضد ماهواره‌ای روسیه خبرداد.

در جریان آزمایش ضدماهواره‌ای روسیه در روز 15 نوامبر، ماهواره دو تنی Cosmos 1408 منفجر شد و ایجاد هزار قطعه فضایی ناشی ازاین انفجار خشم جامعه بین‌المللی را برانگیخت. شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از جمله ناسا نیز در بیانیه‌ای این اقدام روسیه را محکوم کردند.

تا کنون اسپیس‌ایکس که بزرگ‌ترین شرکت در زمینه ارسال ماهواره است، در این مورد سکوت کرده بود اما ماسک در پاسخ به توییتی در مورد لغو پیاده‌روی فضایی ناسا به دلیل خطرات احتمالی ناشی از این زباله‌های فضایی اعلام کرد که ماهواره‌هایش به زباله‌های فضایی روسیه نزدیک شده‌اند.

او نوشت: ما مجبور به تغییر مدار برخی از ماهواره‌های استارلینک شدیم تا احتمال برخورد را کاهش دهیم.

در حال حاضر بیش از 1800 ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار دارد این ماهواره‌ها در فاصله 550 کیلومتری از زمین و 80 کیلومتر پایین‌تر از مدار ماهواره Cosmos 1408 در گردش هستند.

عملیات ضد ماهواره‌ای روسیه نه تنها باعث نابودی ماهواره Cosmos 1408 شد بلکه زباله‌های فضایی ناشی از آن را به مدارهای بالاتر و پایین‌تر از مدار اصلی فرستاد.

متخصصان تخمین می‌زنند که ماهواره‌هایی که در این مدارها می‌گردند باید دو برابر بیشتر از قبل به انجام عملیات‌های جلوگیری از برخورد بپردازند.

"تیم فلوهرر" (Tim Flohrer)، رئیس دفتر زباله‌های فضایی آژانس فضایی اروپا اندکی پس از انجام این آزمایش به اسپیس گفت: حجم کار مطمئنا افزایش خواهد یافت به خصوص در مدار 600 کیلومتری از زمین.

به گفته بسیاری از متخصصین حوزه پایداری فضا، ماهواره‌های استارلینک به خودی خود برای سایر شرکت‌ها خطرآفرین هستند. ماهواره‌های استارلینکی که اکنون در مدار قرار دارند تنها بخش کوچکی از ماهواره‌هایی هستند که اسپیس‌ایکس قصد دارد به مدار بفرستد. تعداد اولین مجموعه از ماهواره‌های این شرکت به 12 هزار عدد می‌رسد و این شرکت هم‌اکنون درخواست مجوز برای ارسال 30 هزار ماهواره دیگر داده است.

"هیو لوییس" (Hugh Lewis) رئیس گروه تحقیقات فضانوردی در دانشگاه ساوتهمپتون و کارشناس برجسته زباله‌های فضایی اروپا به اسپیس گفت: در حال حاضر ماهواره‌های استارلینک مسئول 50 درصد از خطرات مربوط به نزدیک شدن ماهواره‌ها به یکدیگر هستند و اگر تعداد آن‌ها به 12هزار ماهواره برسد این عدد تا 90 درصد افزایش می‌یابد.

اسپیس‌ایکس برای جلوگیری از برخورد با سایر ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی به یک سیستم ضد برخورد خودکار متکی است اما این رویکرد گاهی توسط همتایان این شرکت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. به گفته لوئیس تنظیمات مداری خودکار مسیرهای پیش‌بینی شده را تغییر می‌دهد و پیش‌بینی برخورد را پیچیده‌تر می‌کند. بنابراین هیچکس نمی‌داند ماهواره‌ها کجا هستند و طی چند روز آینده کجا می‌روند.

ماموریت ضد ماهواره‌ای روسیه باعث انجام مانورهای خودکار بیشتری توسط ماهواره‌های استارلینک شده و در نتیجه سایر شرکت‌ها را دچار عدم قطعیت در مورد محل قرارگیری این ماهواره‌ها می‌کند.

انتهای پیام

آزمایش ضدماهواره‌ای روسیه برای ایلان ماسک دردسرساز شد 2