چهارشنبه 4 مهر 1403

آسیب های اجتماعی دومینووار ویران می‌کند / فریاد بی‌صدای آسیب‌ها بر سر خانواده

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
آسیب های اجتماعی دومینووار ویران می‌کند / فریاد بی‌صدای آسیب‌ها بر سر خانواده

فتاحی، مشاور خانواده گفت: اگر بپذیریم که در شکل گیری شخصیت افراد، وراثت و محیط نقش بسزایی دارد متوجه تاثیرات محیط زندگی فرد و نقش خانواده در آینده فرد می شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قاسم فتاحی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به انواع آسیب های اجتماعی و اهمیت روشن شدن تعریف آسیب اجتماعی اظهار کرد: آسیب اجتماعی به هر عمل یا رفتار فردی یا جمعی که با ارزش های جامعه در تعارض باشد گفته می شود.

وی افزود: به دلیل اینکه رفتارهای انجام شده بر خلاف هنجارهای اجتماعی و اخلاقی است فرد با قبح اجتماعی رو به رو شده و کارکرد فرد و به دنبال آن کارکرد خانواده و جامعه را مختل می کند و به همین علت است که به اینگونه رفتارها عنوان «آسیب اجتماعی» اطلاق می شود.

این مشاور خانواده با تاکید براهمیت شناخت انواع آسیب های اجتماعی تصریح کرد: فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی، آسیب های نوپدید در فضای مجازی، بی تعاونی اجتماعی، فقر فرهنگی و.... از جمله مطرح ترین آسیب های اجتماعی هستند.

فتاحی طلاق، خیانت، بالا رفتن سن ازدواج، عدم تعامل صحیح با نسل جدید، کودک و یا همسرآزاری را از مهمترین آسیب ها در حوزه خانواده دانست و گفت: از دید روانشناسی برای مقابله با این آسیب ها راه ها و اقداماتی وجود دارد که به نظر می رسد مهمترین اقدام می تواند کمک به تحکیم بنیان خانواده باشد.

وی ادامه داد: در این راستا باید در ابتدا با دیدی باز و شناختی کامل، همراه با مشاوره های پیش از ازدواج شروع خوبی در تشکیل خانواده داشته باشیم و در ادامه راه نیز با یادگیری مهارت های اجتماعی، افزایش بردباری و درک متقابل یکدیگر زندگی خوبی را رقم زده و محیط مناسبی را برای پرورش کودکان و نسل جدید ایجاد کنیم.

این مشاور با اشاره به اینکه عواملی مانند شخصیت والدین، میزان تحصیلات، سطح فرهنگی و اقتصادی خانواده، میزان سلامت روانی و جسمی والدین و روش های تربیتی آنها در برابر فرزندان، بر شخصیت کودک اثرگذار است گفت: تلاش ها باید معطوف به خانواده و استحکام آن گردد تا فرزندان سالم به جامعه تحویل داده شود و در نهایت اجتماعی سالم ساخته شود.

فتاحی با تاکید بر اینکه عواملی همچون وراثت و محیط در شکل گیری شخصیت افراد نقش بسزایی دارد بیان کرد: اگر بپذیریم که در شکل گیری شخصیت افراد، وراثت و محیط نقش بسزایی دارد متوجه تاثیرات محیط زندگی فرد و نقش خانواده در آینده فرد می شویم.

وی افزود: اهمیت این موضوع تا آنجاست که در روانکاوی به دنبال علل مشکلات روحی کنونی فرد، در گذشته و کودکی او می گردند که در این کاوش، نقش خانواده و اعضای آن، به عنوان کسانی که بیشترین زمان را با کودک گذرانده اند پررنگ می شود.

این مشاور با اشاره به تاثیر خانواده در شکل گیری شخصیت افراد و انتخابات او در آینده تصریح کرد: فرد و مشاور او، در زوج درمانی در بعضی مواقع به این نتیجه می رسند که بسیاری از مشکلات زوجین در زندگی، مشکلات جدید و تازه ای نیست بلکه از زندگی مجردی و در حقیقت گذشته فرد به زندگی زوجی او وارد شده و به صورت یک مساله خود را بروز داده است.

وی با تاکید بر این نکته که آسیب های اجتماعی با توجه به پیشرفت جوامع بشری و صنعتی شدن آن ها همچنان وجود خواهند داشت بیان کرد: با کمک جامعه شناسان، روانشناسان و مشاورین باید ریشه های اینگونه مشکلات را شناخت و بررسی کرد و در راستای کاهش آنها نیز فرهنگسازی های لازم انجام شود.

انتهای پیام /