سه‌شنبه 17 مهر 1403

آسیب های «کمال گرایی» به فرهنگ زندگی / علت بالا رفتن سن ازدواج

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
آسیب های «کمال گرایی» به فرهنگ زندگی / علت بالا رفتن سن ازدواج

یک روانشناس بالینی، معتقد است که بسیاری از اهمال کاری ها، ضعف و به تعویق افتادن امور به خاطر تنبلی و یا بی تفاوتی نیست بلکه ریشه اغلب ناکامی ها را باید در کمال گرایی افراد جستجو کرد.

یک روانشناس بالینی، معتقد است که بسیاری از اهمال کاری ها، ضعف و به تعویق افتادن امور به خاطر تنبلی و یا بی تفاوتی نیست بلکه ریشه اغلب ناکامی ها را باید در کمال گرایی افراد جستجو کرد.

لیلا موثق روانشناس بالینی و مشاور خانواده، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کمال گرایی از آن دست موضوعات با اهمیتی است که کمتر به آن پرداخته شده ولی با سرعت بسیاری در حال تخریب الگوها و حتی باورهای صحیح جامعه است و فرهنگ زندگی و انتخاب های شیک و فانتزی، در حال رسوخ به لایه های مختلف اجتماع است.

وی تصریح کرد: کمال گرایی در انتخاب رشته هایی نظیر پزشکی آن هم در دانشگاه های برتر کشور باعث شده تا متقاضیان برای چند سال پشت کنکور بمانند و زمان، سرمایه و انرژی خود را معطل یک انتخاب کنند و یا کمال گرایی را در انتخاب همسر، برگزاری مراسم عروسی، مسکن و...، باعث شده تا سن ازدواج روز به روز بالاتر رود.

موثق ادامه داد: این روزها کمال گرایی حتی در بین افراد میانسال و حتی سالخورده نیز مشاهده می شود، نارضایتی از شرایط موجود، نگرانی های بی دلیل از آینده و توقعات بیش از اندازه از خود و فرزندان، مدل و اشکال مختلفی از کمالگرایی می باشد که به شکل افراط گونه ای در جامعه بسط و گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه بخشی از اختلاف های خانواده ها ریشه کمالگرایی دارد، افزود: تعریف مسافرت و گشت و گذار از ایرانگردی به جهانگردی تغییر کرده، به طور نمونه برخی از افراد سفرهای خارج از کشور نظیر دبی و استانبول را مسافرت قلمداد می کنند و سفرهای داخلی را جزو گردشگری سالانه به حساب نمی آورند، این درحالی است که کمال گرایی حتی در مراسمات کوچک درون خانوادگی نیز رسوخ کرده به طور نمونه تولد و سالگرد ازدواج باید به شکل یک مراسم همراه با دوستان و در برخی موارد آتلیه و عکاسی در باغ باشد چراکه میزان خوشبختی و رضایتمندی و دوست داشتن طرفین به میزان کمالگرایی آنها وابسته شده است.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: وقتی فردی سطح توقعات خود را بالاتر از ظرفیت و توان خود می برد پیش از شروع هر اقدامی در ذهن خود به بن بست اجرایی! می رسد چراکه خواسته اش با داشته اش متوازن نیست و همین امر او را برای انجام امور ناتوان و ناامید می کند.

موثق تاکید کرد: افراد مبتلا به کمال گرایی که البته شبکه های اجتماعی باعث تشدید آن شده است، میخواهند در هر شرایطی بهتر از دیگران باشند در غیر این صورت هیچ چیز نیستند! از نظر آنها پیروزی و برنده شدن هدف اصلی است. پس اگر خللی در رسیدن به هدف به وجود آمد، به کلی سرخورده و افسرده میشوند.

وی با بیان اینکه دلیل کمال گرایی ضعف و اضطراب در خودباوری است، افزود: از نظر افراد کمال گرا هر کاری که انجام می شود باید بدون نقص و عیب باشد در صورتی که حتی افراد موفق دنیا هم گاهی دچار اشتباه و خطا میشوند. البته نپذیرفتن شکست، اشتباهات و نقص موجب میشود تا افراد کمال گرا خیلی زود تسلیم شوند و هدف را رها کنند به همین دلیل است که آنها پشتکار ندارد و خیلی زود عقب نشینی میکنند.

این مشاور خانواده اضافه کرد: افراد کمال گرا رضایت چندانی از شرایط ندارند، همواره در حال غر زدن و ایراد گرفتن از اطرافیان هستند، خود را بدشانس و از زندگی کمترین لذت را می برند.

موثق خاطر نشان کرد: از دیگر ویژگیهای افراد کمال گرا میتوان به ترس و اضطراب همیشگی اشاره کرد به دلیل اینکه از شکست به شدت هراس دارند، همیشه دچار اضطراب و استرس هستند، تلاش آنها برای کامل بودن باعث میشود تا دچار اضطراب دائمی باشند.