سه‌شنبه 28 فروردین 1403

آغاز لیگ برتر والیبال؛ جولان تازه‌واردها یا مدعیان همیشگی؟

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
آغاز لیگ برتر والیبال؛ جولان تازه‌واردها یا مدعیان همیشگی؟

لیگ برتر والیبال از فردا (چهارشنبه) آغاز می‌شود و 14 تیم حاضر در این رقابت‌ها برای کسب جایگاهی مناسب با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قدرت‌نمایی سازمان لیگ والیبال برای شروع لیگ برتر در نوع خود کم‌نظیر بود ولی مثل همیشه به سرانجام نرسید. سیوششمین دوره لیگ برتر والیبال ایران از روز چهارشنبه 6 مهر با حضور 14 تیم آغاز می‌شود و در حالی که تنها 3 سالن، کفپوش استاندارد و مورد نظر فدراسیون را در اختیار داشتند اما در نهایت، سازمان لیگ کوتاه آمد و فرصت بیشتری به تیم‌ها برای تهیه کفپوش داده شد.

لیگ 1401 حدود یک ماه زودتر از لیگ 1400 آغاز می‌شود تا حضور نماینده ایرانی قاره آسیا در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان و فشردگی لیگ به بازیکنان، فشار زیادی وارد نکند. تیم ملی والیبال ایران در فصل 2023، رقابت‌های حساسی برای کسب سهمیه المپیک پیش‌رو دارد و مصدومیت بازیکنان کلیدی، می‌تواند برای والیبال ایران گران تمام شود.

استارت فصل جدید در سالن شاهدیه یزد خواهد بود که در آن مس رفسنجان که سال قبل در جایگاه پنجم قرار گرفته بود، به مصاف فولاد سیرجان می‌رود. فولاد سیرجان در سال 1399 قهرمان لیگ شد و سال قبل نیز روی سکوی سوم ایستاد.

پیکان تهران که عنوان پرافتخارترین تیم لیگ را با 22 مدال (12 قهرمانی، 6 نایب قهرمانی و 4 مدال برنز) یدک می‌کشد، میهمان تیم تازه وارد گیتی‌پسند اصفهان است. گیتی‌پسند در سال‌های نه چندان دور، تیمی پرستاره با هدایت مصطفی کارخانه بود اما نتایج ضعیف، مدیران اصفهانی را از لیگ برتر فراری داد. آنها دوباره به لیگ برتر برگشته‌اند تا جای خالی سپاهان را پر کنند. سپاهان در پایان فصل گذشته به دنبال ناکامی در کسب عنوان قهرمانی، قید تیمداری را زد.

سایپا با هدایت فرهاد نفرزاده و حضور بازیکنان کهنه‌کاری مثل عادل غلامی و عبدالرضا علیزاده در خانه والیبال تهران از راه‌یاب ملل مریوان، پذیرایی خواهد کرد. شاگردان آرش صادقیانی در تیم راه‌یاب امیدوارند در این فصل با تجربیاتی که کسب کرده‌اند، نتایج بهتری به دست آورند.

پاس گرگان در سالن امام خمینی (ره) گرگان به مصاف تیم نیان الکترونیک خراسان می‌رود که نخستین حضور خود را در لیگ برتر تجربه می‌کند. تلاش برای تهیه کفپوش از سوی مدیران نیان الکترونیک نشان می‌دهد، قصد آنها برای ماندن در لیگ برتر، یک ساله نیست. با این حال باید تا آخر فصل صبر کرد و دید، نتایج این تیم و هزینه‌های حضور در لیگ برتر، چه تأثیری روی تیم خواهد داشت.

لبنیات هراز آمل که هدایت آن را بهروز عطایی سرمربی تیم ملی برعهده دارد، در سالن پیامبر اعظم (ص) میزبان دیگر تیم جدید این رقابت‌ها یعنی ایفا سرام اردکان است. توقعات از عطایی بالا رفته و او نخستین فصل حضور در لیگ برتر را به عنوان سرمربی تیم ملی تجربه می‌کند.

شهداب یزد، مدافع عنوان قهرمانی در آخرین مسابقه هفته نخست لیگ برتر، با هورسان رامسر روبه‌رو می‌شود. شهدابی‌ها پس از قهرمانی در فصل گذشته و کسب عنوان سومی باشگاه‌های آسیا به همکاری با علی طلوع‌کیان به عنوان سرمربی پایان دادند و رضا تندوران از شهرداری ارومیه، مسئولیت شهداب را بر عهده گرفت. هورسانی‌ها نیز در دوره قبل در جایگاه دوازدهم قرار گرفتند و امسال برای رتبه بهتری تلاش می‌کنند.

شهرداری ارومیه، تیم همیشه مدعی و همیشه ناکام لیگ برتر، قرار بود در آخرین مسابقه هفته نخست لیگ برتر، میزبان همنام گنبدی خود باشد که این دیدار به تعویق افتاد و زمان برگزاری آن متعاقباً از سوی سازمان لیگ اعلام خواهد شد. شهرداری ارومیه به دلیل تخلفات مدیران پیشین و بدهی‌های زیادی که این تیم را مورد تحریم فدراسیون جهانی قرار داده است با هدایت جهانگیر سیدعباسی، خود را به شروع لیگ رساند. روند حضور شهرداری ارومیه در لیگ برتر به هوادارانش این مورد را تذکر می‌دهد که فعلاً منتظر قهرمانی نباشند.

باید دید در لیگ امسال مدعیان همیشگی جولان می‌دهند تا تازه‌واردها خودی نشان خواهند داد.

مسابقات هفته نخست لیگ برتر والیبال مردان سال 1401 بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم برنامه کامل هفته نخست لیگ برتر مردان سال 1401 به شرح زیر است:

یزد، سالن شاهدیه، ساعت 15 مس رفسنجان - فولاد سیرجان ایرانیان

گرگان، سالن امام خمینی (ره)، ساعت 16 پاس گرگان - نیان الکترونیک خراسان

تهران، خانه والیبال، ساعت 16 سایپا تهران - راه‌یاب ملل مریوان

آمل، سالن پیامبر اعظم (ص)، ساعت 16 لبنیات هراز آمل - ایفا سرام اردکان

اصفهان، سالن مخابرات، ساعت 16 گیتی پسند اصفهان - پیکان تهران

یزد، سالن شاهدیه، ساعت 17:30 شهداب یزد - هورسان رامسر

داورزنی از فدراسیون والیبال رفتنی شد