سه‌شنبه 12 تیر 1403

آمارهای الکامپ بیست و هفتم تاییدی دیگر بر رشد اقتصاد دیجیتال

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
آمارهای الکامپ بیست و هفتم تاییدی دیگر بر رشد اقتصاد دیجیتال

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به طور کلی یکی از روش‌های بررسی میزان پیشرفت واقعی در یک بخش اقتصادی، مقایسه دیگر منابع و شاخص‌های آن عرصه با آمار و شاخص‌های ارایه شده از سوی ذینفعان مختلف در آن بخش است. در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر آمار‌های متنوعی از بهبود کیفیت و سرعت اینترنت، به عنوان زیرساخت اصلی اقتصاد دیجیتال ارائه کرده است، از جمله اینکه...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به طور کلی یکی از روش‌های بررسی میزان پیشرفت واقعی در یک بخش اقتصادی، مقایسه دیگر منابع و شاخص‌های آن عرصه با آمار و شاخص‌های ارایه شده از سوی ذینفعان مختلف در آن بخش است.

در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر آمار‌های متنوعی از بهبود کیفیت و سرعت اینترنت، به عنوان زیرساخت اصلی اقتصاد دیجیتال ارائه کرده است، از جمله اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، میانه سرعت اینترنت همراه 21.8 مگابیت بر ثانیه بود که ظرف کمتر از 3 سال این سرعت اکنون به 37 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است که رشدی 71 درصدی را نشان می‌دهد.

در حوزه ارتباطات ثابت نیز میانه سرعت از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون 65 درصد رشد داشته است. منابع خارجی همچون اسپیدتست نیز که یک مرجع بین‌المللی بررسی کیفیت و سرعت اینترنت است نیز، این آمار را تایید می‌کند.

اما منبع دیگری نیز برای رصد صحت این آمار و نقش بهبود زیرساخت‌های ارتباطی در رشد و پیشرفت کسب‌وکار‌های اینترنتی و اقتصاد دیجیتال در کشور وجود دارد.

آمار مرکز تتا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) در گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی کشور در سال منتهی به 1402 اعلام کرد: در سالی که گذشت ارزش معاملات تجارت الکترونیکی با رشد 74 درصدی مواجه شد و به 3188 هزار میلیارد تومان رسید. در سال 1401 این عدد 1833 همت، در سال 1400 ارزش معاملات 1237 همت، در سال 1399 ارزش معاملات 1097 همت و در سال 1398 ارزش معاملات 423 همت بوده است.

بر اساس گزارش این منبع، همچنین تعداد کل اینماد‌های فعال تا پایان سال 1402 نسبت به سال گذشته 47 درصد افزایش داشت و تا پایان سال 1402 نیز تعداد معاملات الکترونیکی دولتی به 438 هزار و 720 معامله رسیده که مبلغ تراکنش‌ها را از 1119 همت عبور داده است و در این بخش هم رشد 71 درصدی را شاهد بودیم.

آمار شاپرک اما مرجع دیگری برای رصد دقیق‌تر آمار‌ها و پیشرفت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور نیز وجود دارد. شاپرک (شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) وابسته به بانک مرکزی نیز اخیرا آمار تراکنش‌های سال 1402 را منتشر کرده است که به وضوح گویای افزایش محبوبیت خرید‌های اینترنتی در ایران است.

بخشی از گزارش شاپرک نشان می‌دهد که کاربری پرداخت‌های اینترنتی در کشور به سرعت و به وضوح درحال افزایش است. بر اساس اطلاعات این گزارش، تعداد ابزار پذیرش اینترنتی فعال در کشور در سال 1401 معادل 791.4‌هزار دستگاه بوده که این عدد در سال 1402 به یک میلیون و 169‌هزار دستگاه فعال رسیده است. همچنین در سال 1401 سهم بازار ابزار پذیرش اینترنتی حدود 7.38‌درصد بوده که در سال 1402 به 9.96‌درصد رسیده است.

تعداد تراکنش‌های پردازش‌شده توسط ابزار‌های اینترنتی در سال 1402 نیز رشد 37 درصدی داشته است که موجب شده سهم این ابزار در تعداد تراکنش‌ها از 4.8‌درصد در سال 1401 به 5.6 درصد در سال 1402 برسد. نکته مهم و قابل توجه دیگر در سهم این ابزار از ارزش تراکنش‌ها نهفته است که رشد بی‌سابقه 73 درصدی داشته و نشان از رونق و گسترش کسب‌وکار‌های اینترنتی در کشور دارد.

 آمار الکامپ

همانطور که مشهود است، وضعیت اقتصاد دیجیتال کشور هم از نظر تعداد شرکت‌های فعال، هم از نظر تعداد متقاضیان و کاربران و هم از جنبه حجم معاملات، گویای رشدی بی‌سابقه است که قطعا در صورت نبود زیرساخت‌های ارتباطی کافی و مطلوب امکان‌پذیر نبود. اما شاخص مهم دیگری که می‌تواند تاییدکننده پیشرفت و بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال در ایران طی سال‌های اخیر باشد، مراجعه به آمار‌های بزرگترین رویداد عرصه اقتصاد دیجیتال یعنی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه الکامپ است که در روز‌های اخیر و در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

بر اساس آمار‌های ارایه شده از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان مجری برگزاری این نمایشگاه، در بیست هفتمین نمایشگاه الکامپ 450 شرکت داخلی و 50 شرکت خارجی از کشور‌های روسیه، آلمان، کره جنوبی، تایوان، سوریه، چین، پاکستان، فرانسه، ژاپن و ترکیه در 50 هزار مترمربع و 17 سالن حضور دارند.

نکته قابل توجه در این دوره از نمایشگاه الکامپ، نام نمایندگان و شرکت‌های خارجی از کشور‌هایی است که سال‌ها بود اثری از آن‌ها در این نمایشگاه دیده نمی‌شد. به عبارت دیگر ظاهرا شرکت‌های مذکور که به طور معمول با وسواس و تحقیقات زیادی در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند نیز نسبت به ظرفیت‌های بزرگ و رو به رشد اقتصاد دیجیتال در ایران آگاهی پیدا کرده و تمایل به ورود و داشتن سهمی در این بخش دارند.

از دستاورد‌های سه سال اخیر کشور در عرصه ارتباطات و اقتصاد دیجیتال می‌توان به آمار‌ها و منابع دیگری نظیر افزایش 3 برابری سرانه مرسولات پستی و افزایش 149 درصدی درآمد شرکت ملی پست در 3 سال گذشته و گزارش عملکرد انبوهی از شرکت خصوصی فعال در حوزه پستی کشور استناد کرد که بعضا از رشد 5 برابری فروش خود در سال 1402 خبر داده‌اند.

در نهایت اینکه، مجموع این آمار‌ها گذشته از مهر تاییدی بر گسترش کمی و کیفی اینترنت کشور، گویای جلب توجه شرکت‌های خارجی و درک بهبود اوضاع اقتصاد دیجیتال کشور است که پس از سالیان طولانی دوری از بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، اکنون و با حضور در نمایشگاه الکامپ، به دنبال بازگشت و کسب سهمی از بازار عظیم و همچنان رو به رشد ایران هستند.