جمعه 14 اردیبهشت 1403

آمریکا توپ دستیابی به آتش بس در غزه را به زمین حماس انداخت

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
آمریکا توپ دستیابی به آتش بس در غزه را به زمین حماس انداخت

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام‌کرد که توافق با آتش بسی که به کمک های بشردوستانه بیشتر به غزه کمک کند و گفتگوها در مورد "راه حلی پایدار" برای مناقشه ده ها ساله را ایجاد کند، بر عهده حماس است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در پی شکست مذاکرات قاهره در مصر بر سر دستیابی به توافق آتش بس در غزه میان اسرائیل و حماس مدعی شد: توپ دستیابی به توافق در زمین حماس است.

بلینکن پیش از دیدار با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه مدعی شد: توپ در زمین آنهاست. ما به شدت روی آن کار می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال، حمایت خود را از تشکیل کشور فلسطینی ابراز و از "اصلاحات اداری" تشکیلات خودگردان فلسطین برای اداره غزه پس از جنگ استقبال کرد.

خبر مرتبط گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره جت‌های F-35

وزرای امور خارجه آمریکا و ترکیه در مورد حذف احتمالی تحریم‌های آمریکا در مورد خرید جت‌های F-35 گفت‌وگو می‌کنند.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مقامات آمریکایی در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات قاهره برای دستیابی به آتش بس در غزه میان اسرائیل و حماس اعلام کرد: مذاکرات آتش بس به بن بست رسیده است و بعید است تا آغاز ماه رمضان توافقی به دست آید.

سی ان ان به نقل از منابع مطلع از این مذاکرات گزارش داد: توافق آتش‌بس در غزه بعید است تا آغاز ماه رمضان که دولت بایدن آن را هدف قرار داده بود، اتفاق بیفتد.

یکی از دیپلمات‌ها، مذاکرات را «بسیار پرتلاطم» توصیف کرد و گفت: مذاکره‌کنندگان امیدوار بودند که این هفته پس از چند روز ملاقات در قاهره به پیش‌نویس توافقی داشته باشند، «اما این اتفاق نخواهد افتاد».

دو مقام آمریکایی اعلام کردند که دورنمای توافق اسرائیل و حماس در مورد آتش بس موقت تا آغاز ماه مقدس مسلمانان (مبارک رمضان) در اوایل هفته آینده امیدوار کننده نیست.

خبر مرتبط آمریکا مدعی شد: ایران به طور کامل به همکاری با آژانس اتمی نمی‌پردازد

آمریکا ایران را به اتهام سنگ‌اندازی در فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتخاذ اقدامات تقابلی بیشتر تهدید کرد.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت: «امید در حال ضعیف شدن است.»

شکست در دستیابی به توافق در چند روز آینده، آنها پس از هفته‌ها مذاکره در حالی اتفاق می‌افتد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات دولت آمریکا می‌گویند برای جلوگیری از تشدید جنگ پنج ماهه، باید تا ماه رمضان توافقی امضا شود که این پیش بینی تاکنون درست نبوده است.

بایدن روز سه شنبه هشدار داد که بدون آتش بس تا قبل از ماه رمضان، منطقه ممکن است "بسیار بسیار خطرناک" شود. رئیس جمهور آمریکا هنگام سوار شدن به هواپیمای ریاست جمهوری موسوم به ایر فورس وان در فرودگاه هاگرستون تاکید کرد: ما به آتش بس نیاز داریم.

او توافق روی میز را "پیشنهادی منطقی" خواند و گفت که اسرائیلی ها با آن موافقت کرده اند. بایدن در عین حال، توپ را به زمین حماس انداخت و گفت: باید ببینیم حماس چه می کند.

وزارت بهداشت غزه در یکصد و پنجاه و سومین روز از جنگ اسرائیل در غزه اعلام کرد شمار شهدای تجاوزات رژیم اسرائیل به نوار غزه از هفتم اکتبر 2023 (15 آبان 1402) تاکنون به 30 هزار و 800 نفر و تعداد مجروحان به 72 هزار و 298 نفر رسیده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه، یکر شماری از شهدای فلسطینی در زیر آوار مانده و برخی دیگر نیز در کنار جاده‌ها رها شده است و به دلیل حملات مستمر رژیم اسرائیل، نهادهای امداد رسان قادر به انتقال آنها نیستند.

گروه‌های مقاومت فلسطین 15 مهرماه برابر با هفتم اکتبر 2023، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از 45 روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه 1402 (24 نوامبر 2023) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه 10 آذر (اول دسامبر 2023) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

آمریکا توپ دستیابی به آتش بس در غزه را به زمین حماس انداخت 2
آمریکا توپ دستیابی به آتش بس در غزه را به زمین حماس انداخت 3