جمعه 31 فروردین 1403

آیا فشارها بر پاکستان برای صلح افغانستان بیشتر می‌شود؟

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آیا فشارها بر پاکستان برای صلح افغانستان بیشتر می‌شود؟

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستانی خود را از تسهیل‌کنندگان مذاکره میان طرف‌های روند صلح افغانستان می‌داند، اما با روند تحولات جدید جهانی به نظر نمی‌رسد این مسیر برای آنان هموار بماند زیرا برخی زمزمه‌ها حاکی از تغییر بازی در دوره جدید در آمریکا و احتمال افزایش فشارها بر اسلام‌آباد برای اقدام بیشتر است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، تنها چند روز پس از سفر هفته قبل نخست وزیر پاکستان به کابل بود که با دستور کار تقویت فضای اعتماد میان دو کشور و اطمینان از تداوم نقش اسلام‌آباد برای کمک به پیشبرد فرآیند صلح افغانستان، شنیده‌ها حکایت از آن می کند که جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برعکس دونالد ترامپ درصدد گرفتن امتیازات بیشتر از طالبان است.

تغییر بازی طرف‌های صلح افغانستان در زمین مذاکره به ویژه دستور کار مختلف تیم سیاست خارجی دولت آتی آمریکا می‌تواند اقدامات طرف پاکستانی را نیز تحت الشعاع قرار دهد. اسلام‌آباد که طی 2 سال اخیر برای نجات از سیاست‌های سختگیرانه واشنگتن تن به سازش با طرف‌های آمریکایی و نقش آفرینی در روند صلح افغانستان داد، امیدوار است با ادامه تسهیل این روند بتواند جایگاه خود را در سیاست‌های کاخ سفید ترمیم کند.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند که جو بایدن ممکن است در زمین افغانستان تغییر بازی دهد و این به معنای مطالبات بیشتر واشنگتن از اسلام‌آباد خواهد بود که منجر به تشدید فشارها بر طرف‌های پاکستانی می‌شود.

پاکستان به تعبیر آمریکا نقش اصلی را در توافق میان طالبان و دولت ترامپ در دوحه ایفا کرده است، اما راهبرد آتی تیم سیاست خارجی جو بایدن برای گرفتن امتیازات بیشتر از گروه طالبان می‌تواند فشارها بر پاکستان برای برداشتن گام‌های بیشتر را افزایش دهد.

منابع خبری گزارش دادند: بنبست مذاکرات صلح پس از دو ماه گفت‌وگو بر سر دستور کار آن در دوحه شکسته شد و گفته می شود که طرفین پذیرفته‌اند که توافقنامه طالبان و آمریکا، موضع گیری سازمان ملل در قبال صلح و اراده مردم؛ اساس مذاکرات بعدی باشد.

برقراری تماس میان تیم بایدن و اسلام‌آباد 

منابع آگاه در پاکستان می‌گویند: تیم جو بایدن نقشه راه جدیدی برای پیگیری روند صلح افغانستان ترسیم کرده و رایزنی‌هایی نیز با طرف پاکستانی انجام شده است.

وب‌سایت روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» به نقل از منابع آگاه نوشت: تیم سیاست خارجی جو بایدن در آمریکا اخیرا با مقامات مربوطه در پاکستان تماس برقرار کرده و طرفین تازه‌ترین وضعیت صلح افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

در این گزارش آمده است: مقامات پاکستانی تیم بایدن را در جریان روند صلح و راه آینده قرار دادند. حسی که این مقامات از تعامل با تیم رئیس جمهوری منتخب آمریکا دریافت کرده‌اند این است که دولت بایدن، برخلاف ترامپ ممکن است با بررسی مجدد توافق نامه 29 فوریه ایالات متحده و طالبان در دوحه، درصدد گرفتن امتیازات بیشتر از طالبان باشد.

یک مقام ارشد پاکستانی نزدیک به رایزنی‌های این کشور با دولت آتی آمریکا به اکسپرس تریبیون گفت: اسلام‌آباد اوایل سال جاری در توافق صلح دوحه نقش آفرینی کرد به همین دلیل ممکن است در مراحل بعدی نیز متحمل فشار بیشتر آمریکا باشد.

وی افزود: دولت ترامپ ممکن است امتیازاتی را که می خواست بدست آورده باشد اما تیم بایدن می خواهد امتیاز بیشتری بگیرد.

این منبع پاکستانی اظهار داشت: بایدن به دنبال خروج منظم نیروهای آمریکایی از افغانستان است و اگر این روند موفقیت آمیز باشد بایدن روی آن مانور می‌دهد در غیر اینصورت او دولت ترامپ را مقصر می داند.

اکسپرس تریبیون نوشت: بایدن احتمالا خواستار آتش‌بس و همچنین تضمین‌های طالبان در مورد حقوق بشر است، موضوعی که دمکرات‌ها همیشه به دنبال آن بوده‌اند. ناظران بر این باورند که فشار بایدن برای امتیازات بیشتر احتمالا فشار بیشتری بر پاکستان خواهد بود.

دلیل این امر نیز میانجی بودن پاکستان در اولین گفت وگوهای بین طالبان و ایالات متحده است که منجر به گفت وگوهای بین الافغانی می‌شود و نقش اساسی در مذاکرات ایفا کرد.

منبع آگاه پاکستانی گفت: یک موضوعی که در سیاست دولت بایدن در مورد افغانستان واضح خواهد بود این است که پاکستان تا پایان بازی افغانستان در کانون توجهات باقی خواهد ماند.

تبعات اقدامات عجولانه کاخ‌سفید در افغانستان 

پایگاه خبری روزنامه اکسپرس تریبیون گزارش داد: رئیس جمهوری منتخب آمریکا ممکن است در شرایطی که افغانستان تا حدودی از ثبات برخوردار باشد، عقب‌نشینی نیروهای خود را متوقف کند یا به دنبال خروج باشد. از سوی دیگر پاکستان همچنین به دنبال خروج مسئولانه نیروهای آمریکایی از افغانستان برای اطمینان از عدم تکرار اشتباهات گذشته است.

این درحالی است که دولت ترامپ اعلام کرد: دو هزار سرباز آمریکایی دیگر تا 15 ژانویه، تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف جو بایدن افغانستان را ترک خواهند کرد. پس از این مرحله تنها 2500 سرباز آمریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، چیزی که ممکن است طالبان را افسارگسیخته‌تر کند.

اما کارشناسان احساس می‌کنند که ایالات متحده هنوز قدرت رویارویی با طالبان را در صورت سقوط روند صلح خواهد داشت. نگرانی پاکستان و سایر متحدان واشنگتن این است که خروج عجولانه نیروهای آمریکایی ممکن است افغانستان را به مرحله دیگری از جنگ داخلی بکشاند.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان 17 آبان امسال پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به وی و معاونش «کامالا هریس» تبریک گفت و برای همکاری با دولت جدید این کشور در مورد صلح افغانستان و منطقه اعلام آمادگی کرد.

*س_برچسب‌ها_س*
آیا فشارها بر پاکستان برای صلح افغانستان بیشتر می‌شود؟ 2