شنبه 22 اردیبهشت 1403

اجاره بهای مسکن در تهران سر به فلک کشید / مستاجران پایتخت باید به حاشیه شهر مهاجرت کنند + جدول قیمت

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
اجاره بهای مسکن در تهران سر به فلک کشید / مستاجران پایتخت باید به حاشیه شهر مهاجرت کنند + جدول قیمت

یک خبرنگار از یک رسانه، قیمت‌های اجاره در مناطق مختلف تهران را پیگیری کرد. این ارقام مربوط به واحدهای 65 تا 80 متری زیر یک سال ساخت می‌باشند.

بازار مسکن شاید هنوز در خواب زمستانی به سر می‌برد، اما نماهنگ‌های ایجاد تورم جدید در این بازار قبل از شروع تقاضا از سوی متقاضیان خانه دیده می‌شود و به نظر می‌رسد نرخ کرایه دراین بازار به گونه‌ای خواهد شد که بیش از 50 درصد مستاجران تهرانی ناگزیر به مناطق پایین و ارزان‌تر و حتی حاشیه شهر‌ها مهاجرت کنند.

با نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی، بار دیگر بحث اجاره‌بها و قیمت مسکن مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل صعود قیمت اجاره‌بها؛ افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر بوده است.

بر اساس آمار‌های رسمی درباره متغیر‌های موثر در مسکن، از جمله این متغیر‌ها انتظارات تورمی، برنامه ساخت چهار میلیون واحد نهضت ملی مسکن، مالیات خانه‌های خالی و لوکس، پرداخت وام 550 میلیون تومانی ساخت، برخورد با مشاوران املاک فاقد مجوز بود که باعث شد رشد قیمت خانه از حدود 66 درصد در سال 1401 به 46 درصد در سال 1402 کاهش یابد.

این متغیر‌ها اثر کاهشی خود را بر بازار مسکن در سال 1402 ایجاد کردند که در صورت ادامه این روند می‌توان به بهبود بازار ملک در سال 1403 امیدوار بود، اما واقعیت این است که در سال 1402 مصالح ساختمانی تورم 50 درصدی را تجربه کرده‌اند. با احتساب تورم عمومی 45 درصدی، انتظار برای کاهش و یا حتی ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن بسیار بعید است.

مهاجرت مستاجران تهرانی به سایر شهر‌ها

هادی سرخوش، فعال بازار مسکن در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: از اواسط سال گذشته وضعیت بازار استیجاری در سال 1403 قابل پیش بینی بود تا جایی که حدود 10 درصد از مستاجران تهرانی اقدام به بازگشت به شهر‌های اطراف تهران کردند.

به گفته این فعال بازار مسکن، بازخورد اجاره بها از تورم ناشی از سوء مدیریت‌ها و از همه مهمتر ادامه روند تحریم‌ها در اقتصاد ایران، بسیار سخت و شکننده بود، به طوری که آمار‌ها از افزایش 150 درصدی اجاره بها در سال 1402 حکایت دارد!

سرخوش با اشاره به اینکه مستاجران هر ساله علاوه بر سایر هزینه‌های معیشتی، باید اجاره بهایی فراتر از نرخ تورم را نیز بپردازند، گفت: امسال قطعاً تعداد متقاضیان رهن کامل خانه خیلی کمتر از سال‌های گذشته خواهد بود چراکه مردم با تورمی که با آن دست به گریبان هستند توان پس انداز نخواهند داشت و همین موضوع دلیلی بر افزایش تقاضا برای اجاره خانه خواهد شد.

اجاره بهای مسکن در تهران سر به فلک کشید / مستاجران پایتخت باید به حاشیه شهر مهاجرت کنند + جدول قیمت 2