سه‌شنبه 10 مهر 1403

اختری: شیخ الاسلام یکی از ارکان وزارت امور خارجه بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اختری: شیخ الاسلام یکی از ارکان وزارت امور خارجه بود

تهران - ایرنا - سفیر اسبق ایران در سوریه مرحوم حسین شیخ الاسلام را از چهره‌های موثر و از ارکان دستگاه دیپلماسی عنوان کرد و گفت: ایشان تمام عمر و زندگی‌اش را پای ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها و وظایف خود در پیشبرد اهداف سیاست خارجی گذاشته بود.

به گزارش ایرنا، «عباس‌علی اختری» روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه که به صورت زنده در فضای مجازی منتشر شد، افزود: ایشان در سیاست خارجی درک و بینش عمیق داشت و با توجه به عشق و علاقه وافر به کار خود و اخلاص و احساس مسوولیتی که نسبت به وظایف خود داشت، بسیار موثر و مفید و جزو بنیانگذاران ارتباط جمهوری اسلامی با همه کشورها و دولت‌ها بود.

اختری، آغاز آشنایی خود با مرحوم شیخ الاسلام را از اواخر سال 64 یعنی زمان مسئولیت خود سفارت ایران در سوریه عنوان کرد و گفت: من این غم را به رهبر معظم انقلاب و همچنین سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله تسلیت می گویم. وی همواره در مسائل مهم و اساسی به محضر مقام معظم رهبری می‌رسید و از ایشان کسب تکلیف می کرد. وی از دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری، مسئولیت داشت و معاونت سیاسی وزارت امور خارجه را عهده دار بود.

وی اضافه کرد: مرحوم شیخ الاسلام سیاست خارجی را براساس منویات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری پیش می‌برد و چهره بسیار موفق، فعال و پرنشاطی بود که تمام عمر و زندگی‌اش را پای ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها و وظایف خود گذاشته بود.

اختریحسین شیخ الاسلام را درس خوانده، عالم، دانشمند و آگاه در زمینه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: همه هم و غم مرحوم شیخ الاسلام پیشبرد اهداف سیاست خارجی بود که تمام عمر خود را در این راه گذاشت.

سفیر اسبق ایران در سوریه یکی دیگر از ویژگی‌های شیخ الاسلام را مساله مقاومت به طور عام و حمایت از حزب الله به طور خاص عنوان و تصریح کرد: این بزرگوار در همه مراحل شکل گیری، رشد و توسعه و قدرت حزب الله و حضور و نفوذ و شمولیت امروز حزب الله حضور داشت و از آن پشتیبانی می‌کرد. اختری یادآورشد: ایشان نسبت به مقاومت فلسطین و به مبارزه علیه اسرائیل دید خاص و نگاه بسیار عمیقی داشت و معتقد بود باید مقابله با آمریکای جنایتکار و اسرائیل خون آشام کودک کش هر روز قویتر و گسترده تر شود تا طبق وعده امام، اسرائیل نابود شود.

وی ادامه داد: همه گروه‌های فلسطینی از سران تا مدیران گروه‌های مقاومت جزو کسانی بودند که به طور مستقیم و پیوسته با آقای شیخ الاسلام در ارتباط بودند و با ایشان گفت وگو می کردند در تهران با ایشان ملاقات داشتند. و هر چه فرصت داشت پیگیر کارهای فلسطین و مقاومت بود.

حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه، معاون اموربین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و از دیپلمات‌های با سابقه کشورمان جمعه گذشته در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفت.

*س_برچسب‌ها_س*