چهارشنبه 4 مهر 1403

ادامه روند رشد بورس

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
ادامه روند رشد بورس

بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته همچون روزهای قبل رشد داشت؛ به طوری که شاخص کل با افزایش 2355 واحد به رقم دو میلیون و 155 هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، بازار بورس در آخرین روزکاری افزایش داشت. این نوزدهمین رشد روزانه بورس در 26 روز کاری اخیر بود.

روز چهارشنبه (4 مهرماه 1403) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 2355 واحد رشد کرد و در عدد دو میلیون و 155 هزار و 23 واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن هم با افزایش 1002 واحد به رقم 706 هزار و 998 واحد رسید.

امروز بیش از 339 هزار فقره معامله به ارزش 7191 میلیارد تومان در بازار سهام انجام شد.

وبملت، فملی و کگل بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به وبملت، فولاد و ذوب اشاره کرد.

روز چهارشنبه شاخص فرابورس ایران نیز 10 واحد افزایش داشت و به 22هزار و 308 واحد رسید.

تعداد معاملات امروز فرابورس 182 هزار فقره و ارزش آن 9147 میلیارد تومان بود.

وسپهر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشت اما زاگرس و خاور اثر منفی ایجاد کردند. خاور، فزر و کرمان هم از نمادهای پرتراکنش بودند.

دامنه نوسان بورس هم‌چنان 3 درصد است. از روز یک‌شنبه (14 مرداد ماه) تا چهارشنبه (17 مرداد ماه) دامنه نوسان معاملات سهام به مثبت و منفی یک درصد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به مثبت و منفی دو درصد تغییر کرد و متعاقب آن دامنه نوسان معاملات بورس از روز شنبه (27 مرداد) تا 17 شهریور به مثبت و منفی دو درصد تغییر یافت. روز شنبه 17 شهریور هم این عدد به مثبت و منفی سه درصد افزایش یافت.

دولت چهاردهم قصد دارد از طریق بازار سرمایه، پروژه‌های پیشران و طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی را به تحرک درآورد؛ موضوعی که در صورت اجرای صحیح، می‌تواند هم منافع مالی برای سهامداران داشته باشد و هم پروژه‌های نیمه‌تمام را به حرکت درآورد.

با توجه به کمبود منابع بانکی، در روزهای اخیر بحث استفاده از منابع بورس برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی مطرح شد.

روز 31 شهریور هم عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد طی یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «اجرای پروژه‌های پیشران توسعه‌ای از طریق راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام پروژه‌محور، با مشارکت مردم و نهادهای مالی، یک ضرورت است. لازمه‌ی موفقیت، اعاده اعتماد مردم به بازار سرمایه است. بازار سرمایه را با گسترش رقابت و شفافیت حمایت خواهیم کرد.»

هم‌چنین دو روز قبل مدیرعامل فرابورس ایران گفت: تلاش خواهیم کرد تأمین مالی برق تسهیل شود تا طرح‌های توسعه‌ای این صنعت اجرایی شوند.