جمعه 28 اردیبهشت 1403

ادعای پوچ بحرین و امارات در مورد تشکیل کشور فلسطینی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ادعای پوچ بحرین و امارات در مورد تشکیل کشور فلسطینی

تهران - ایرنا - محتوای توافق سازش و عادی سازی روابط کامل دیپلماتیک بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که ادعای ابوظبی و منامه مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی پوچ و توخالی است.

به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، توقف شهرک سازی‌ها و راه حل دو کشوری در توافق آبراهام که شب گذشته توسط سران ابوظبی، منامه، واشنگتن و تل آویو امضا شد، گنجانده نشده است.

بنابر ادعاهای مطرح شده، توافق سازش و برقراری و عادی سازی روابط دیپلماتیک کامل بین امارات و رژیم صهیونیستی این تعهد را برای طرفین توافق به وجود می‌آورد تا به "اقدامات خود در راستای رسیدن به یک راه حل عادلانه، جامع، واقع بینانه و پایدار برای پایان دادن به درگیری فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ادامه دهند".

همچنین بر اساس این توافق هفت صفحه‌ای، طرفین متعهد می‌شوند تا با همکاری یکدیگر به یک راه حل برای پایان درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها دست یابند که آرزوها و نیازهای مشروع دو طرف را برآورده کرده و موجب توسعه صلح، ثبات و رفاه خاورمیانه باشد.

محتوای "توافق خیانت" نشان می‌دهد که سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی همانند توافق تل آویو با قاهره و امان، تعهدی را برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی به وجود نمی‌آورد و تمام ادعای اماراتی‌ها و بحرینی‌ها در خصوص پایبندی آنها به ابتکار صلح عربی و تشکیل کشور فلسطین بی اساس بوده است. پیش از این انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات مدعی شده بود که به کشور فلسطینی در توافق آبراهام اشاره شده است.

از طرف دیگر نیز اعلامیه سازش، همکاری و روابط دوستانه و دیپلماتیک سازنده بین رژیم صهیونیستی و بحرین نیز که یک صفحه بیشتر نیست، فقط به ادامه اقدامات در راستای رسیدن به راه حل عادلانه، جامع و پایدار برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بسنده کرده است.

بر اساس اعلامیه امضا شده توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و عبدالطیف بن راشد الزیانی وزیر خارجه بحرین، طرفین بر سر روابط کامل دیپلماتیک و همکاری در حوزه امنیتی توافق کردند. علاوه بر این منامه و تل آویو قصد دارند در هفته‌های آتی توافقنامه‌هایی را در حوزه گردشگری، پروازهای مستقیم، فناوری، انرژی، فرهنگی، محیط زیست و دیگر حوزه‌ها امضا کنند که البته بر سر بازگشایی سفارتخانه به توافق رسیدند.

گرچه نتانیاهو پیشتر از برنامه‌هایی برای توسعه شهرک سازی در کرانه باختری خبر داده بود، در هیچکدام از توافقنامه‌ها به توقف برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای گسترش اشغالگری در کرانه باختری هیچ اشاره‌ای نشده و درخواستی برای توقف شهرک سازی در این مناطق صورت نگرفته است.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست همچنین اعلام کرده که در ذیل این توافق هیچگونه اشاره ای به فروش تسلیحات از جمله جنگنده های اف 35 که امارات به شدت به دنبال خرید آن از آمریکا می باشد، نشده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*