جمعه 28 اردیبهشت 1403

از استقبال چشمگیر واکسن در «هرمزگان» و «گیلان» تا وضعیت نگران کننده «قم»/ «فارس» و «آذربایجان شرقی» پیشرو در واکسیناسیون علیه کووید 19 و «سیستان و بلوچستان» جامانده بزرگ!

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

استان سیستان و بلوچستان با تکمیل واکسیناسیون یک چهارم جمعیت بالای 12 ساله اش، بدترین وضعیت را به خود اختصاص داده و به دنبالش، قم و کردستان در رتبه‌های دوم و سوم این آمار نامطلوب قرار دارند. شرایطی که باید برای تغییرش تدابیر ویژه اندیشیده و اجرایی شود، به ویژه وقتی که می‌دانیم موج ششم شیوع ویروس و بیماری در راه است و واکسیناسیون، نقش چشمگیری در کاهش مرگ و میر مبتلایان ایفا می‌کند.

وزارت بهداشت، درمان و آموز پزشکی کشورمان برای نخستین بار، آمار تفکیکی واکسیناسیون در استان‌های مختلف کشورمان را منتشر کرد؛ آماری که تامل در آن به نکات قابل توجه و تامل برانگیزی می‌رسد. به گزارش «تابناک»، بر اساس این آمار که ظاهرا تا عصر امروز، چهارم آبان ماه 1400 را شامل می‌شود، جمعیت هدف واکسیناسیون علیه کووید 19 در کشورمان، بالغ بر 67 میلیون و 800 هزار نفر است که شامل گروه سنی 12 سال به بالا، با احتساب جمعیت اتباع خارجی می‌شود. جمعیتی که تا کنون 76 درصدشان دوز اول واکسن را دریافت کرده اند. بر اساس این آمار، میزان پوشش کامل واکسیناسیون (دریافت دو دوز واکسن) در کشورمان در جامعه هدف واکسیناسیون، 45 درصد است. درصد‌هایی که در استان‌های مختلف، متفاوت هستند و با نگاهی به جدول منتشر شده توسط مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نکات تامل برانگیزی پیش رویمان قرار می‌گیرد. به عنوان مثال می‌شود به میزان تزریق دوز اول واکسن در استان‌های مختلف کشورمان توجه کرد که بر اساس آن، استان‌های هرمزگان و گیلان با تزریق دوز اول واکسن به بالغ بر 85 درصد جامعه هدف شان، استقبال چشمگیری از واکسن کرونا نشان داده اند؛ استان‌هایی که پس از آنها، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، مازندران، مرکزی، خراسان شمالی، فارس و قزوین، همه با تزریق دوز اول واکسن به بالغ بر 80 درصد از جمعیت جامعه هدف شان، وضعیت ممتازی نشان می‌دهند. بر اساس این ارزیابی، استان قم با 60 درصد و به دنبالش، سیستان و بلوچستان با 63 درصد و کردستان با 64 درصد، کمترین مراجعه برای دریافت دوز اول واکسن را به ثبت رسانده اند و بدترین استقبال از واکسن کرونا و کمترین نرخ ورود به برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید 19 در کشورمان را به نام خود ثبت کرده اند. وضعیتی تامل برانگیز که شاید با توجه به مجاورت استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان با کشور‌هایی که نرخ واکسیناسیون کمی دارند، قابل توجیه به نظر برسد، اما برای قم، به شدت عجیب و البته نگران کننده است. اما اگر ملاک‌مان در بررسی نه تزریق یک دوز واکسن، که واکسیناسیون کامل افراد (تزریق هر دو دوز واکسن) باشد، نتایج قابل اعتنا تری به دست خواهیم آورد که از جمله آنها، ثبت بالاترین نرخ واکسیناسیون کامل در استان فارس است که نزدیک به 56 درصد از جامعه هدف واکسیناسیونش، دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. وضعیتی که تقریبا مشابه آن در استان آذربایجان شرقی نیز مشاهده می‌شود. پس از این دو، استان‌های گیلان، زنجان، مرکزی، اردبیل، تهران، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، استان‌هایی هستند که بیش از نیمی از افراد 12 سال به بالایشان هر دو دوز واکسن را دریافت کرده و به طور کامل علیه ویروس کرونا و بیماری کووید 19 واکسینه شده اند. این در حالی است که در این آمار، استان سیستان و بلوچستان با تکمیل واکسیناسیون یک چهارم جمعیت بالای 12 ساله اش، بدترین وضعیت را به خود اختصاص داده و به دنبالش، قم و کردستان در رتبه‌های دوم و سوم این آمار نامطلوب قرار دارند. شرایطی که می‌بایست برای تغییرش تدابیر ویژه اندیشیده و اجرایی شود، به ویژه وقتی که می‌دانیم موج ششم شیوع ویروس و بیماری در کشور در راه است و واکسیناسیون اگرچه نمی‌تواند جلوی ابتلا به بیماری را بگیرد، نقش به سزا و البته چشمگیری در کاهش شدت بیماری و از آن مهم تر، مرگ و میر مبتلایان ایفا می‌کند. نکته‌ای کلیدی که بر اساس آن، می‌بایست سد به وجود آمده در برخی مناطق کشور مقابل پیوستن به برنامه ملی واکسیناسیون را شکست.