جمعه 8 تیر 1403

از فرسوده بودن ماشین آلات معدنی تا جذب پنج درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی / نظارت بر معادن مغفول مانده است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
از فرسوده بودن ماشین آلات معدنی تا جذب پنج درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی / نظارت بر معادن مغفول مانده است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست تخصصی انتخاباتی صنعت معدن - کارگری و تحول با حضور نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری به میزبانی داتشکده‌گان فنی دانشگاه تهران برگزار شد. سرخیل، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی معدن در ابتدای نشست یکی از بزرگترین مشکلات را فرسوده بودن ماشین آلات معدنی عنوان کرد و سپس عدم تجمیع داده‌های اکتشافی کشور را به عنوان چالش دوم بیان کرد. معاون پژوهشی...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست تخصصی انتخاباتی صنعت معدن - کارگری و تحول با حضور نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری به میزبانی داتشکده‌گان فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

سرخیل، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی معدن در ابتدای نشست یکی از بزرگترین مشکلات را فرسوده بودن ماشین آلات معدنی عنوان کرد و سپس عدم تجمیع داده‌های اکتشافی کشور را به عنوان چالش دوم بیان کرد.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی معدن بحث آموزش نیروهای متخصص و مجرب را از دیگر چالش‌های این حوزه برشمرد و گفت: معادن کوچک و متوسط پنج درصد نیروهای خود را از دانشگاه ها می گیرند و دیگر نیروها را از نیروهای ماهر می گیرند. این عدم وجود جاذبه باعث می شود که توجه سمت خارج کشور برود.

سرخیل ادامه داد: چهارمین مشکل بحث نظارت است. نظارت در این حوزه مغفول است. چه کار می توان کرد برای توسعه نظارت بر معادن؟

پزشکیان*

سرقینی، نماینده مسعود پزشکیان گفت: ما رمز توسعه بخش معدنی را در توسعه صنایع معدنی می‌بینیم. در برنامه آینده ما اصلی‌ترین چیز اکتشاف خواهد بود. معادن کنونی معادن سطحی هستند و معادن عمقی هنوز کشف نشده اند. برای اکتشافات عمقی هم به تجهیزات هم علم و هم تکنولوژی نیاز داریم. منابع معدنی از کشف تا فرآوری باید کارش در ایران انجام شود. سیاست‌هایی خواهد بود که زنجیره‌های ارزش افزوده افزایش پیدا کنند. وی وجود پنجره واحد را ضروری دانست و گفت: بحث معارضین محلی و حتی ذینفعان، قانونی به نام پنجره واحد وجود دارد که پروانه‌ها بر اساس آن صادر نشده اند. این قانون متاسفانه هنوز عملیاتی نشده است. وجود پنجره واحد ضروری است، این باید تعقیب شود. در رابطه با مزاحمت‌های محلی هم که اکنون زیادتر شده است. بنیان جمهوری اسلامی علاوه بر توسعه معادن توسعه مناطق نیز هست. من اعتقاد دارم که تا حد متعارف آن هارا شریک کرد من جمله اشتراک و کمک به منطقه. سرقینی افزود: در مورد ایمیدرو، ایجاد آن برای توسعه بخش معدن بوده است، اما متاسفانه بعضی بخش خارج از معدن هم به دوش آن انداخته اند. باید توسعه‌های زیر بنایی را از دوش آن بردارند.

جلیلی*

رادمان، نماینده سعید جلیلی با اشاره به بخش‌های مختلف معادن و امور معادن گفت: به طور حداقلی ما ده هزار و حداکثر پانزده هزار ماشین برای صنعت معدن نیاز داریم. در دوره شهید رییسی قرار شد که تولید داخل و واردات با هم فعال شوند و این تصمیم خوبی بود. گمان کنم 2000 ماشین وارد شد.

وی افزود: بخش خصوصی هم وجود دارد که از نظر من توجه خوبی به آن نشده است هم از نظر ارز و هم دیگر بخش ها. در برنامه راهبردی اشاره شده است که اشتغال در حوزه معدن به یک میلیون برسد که جزئیات بسیار دارد.

قالیباف*

گریوانی، نماینده محمدباقرقالیباف مباحث مربوط به حوزه معدن را مشخص و واحد دانست و گفت: در برنامه ای که ما به آن پرداختیم، در فاز اول به درگیری بخش خصوصی و دولتی پرداختیم. تدوین نقش قانون و دولت در صنایع معدنی مغفول مانده است. موضوع دوم آن تعیین و تکلیف جایگاه و نقش علم در حوزه صنعت معدن است. مسئله سوم در موضوع نیروی انسانی است و بخش چهارم حوزه های تخصصی مرتبط با معدن است که بخش های مهمی از آن ماشین آلات آن و دیگر صنایع پایین دستی و همچنین بخش اکتشاف است. موضوع سرمایه گزاری خارجی به دلیل منافع ملی، مانع از حضور سرمایه گزار خارجی خواهد شد. این سرمایه گزاری را می توان به سمت صنایع پایین دستی و ماشین آلات سوق داد.